söndag 24 augusti 2014

Söndagmorgon ....

Carin Hjulströms krönika ...

Värk i benen hela natten.
Vaknar "outsövd" ..., allt känns vingligt.
Hundrastning och frukost faller på pv.
Jag diskar. Dammsuger.
Låter hundarna komma ut och rasa av sig på gräsmattan.
Alltid samma rutin.
Bråk om tuggben och äppelskruttar.

Blå himmel.

Sen tar jag mig an morgontidningarna.
Vi tog en prenumeration på Göteborgs-Posten just innan jag skulle bli sjukskriven i flera månader, nu har den blivit en del av oss.
Å, så jag tycker om den tidningen!

Jag läser en krönika av Carin Hjulström som handlar om val, och det är det inte politiska val det handlar om.
Underbar är den.
Den handlar också om mod.


Elin Grelesson Almestad har också skrivit läsvärt i sin vänsterspalt.
Elin är dotter till Eva på Frösön och har nog ärvt sin mors kreativitet.
På nåt sätt har Elins krönikor förändrats .., dom har - enligt mitt sätt att se det - , blivit mer personliga och jag tycker oerhört mycket om dem numera.



På sid 62 i Kulturdelen handlar det om barnuppfostran.
Vilken underbar layout!
Hon som illustrerat heter Cissi Welin, men någon måste ju ha kommit på att just henne borde vi ha till den här artikeln och det var sannerligen ett bra val, tycker jag.

Om detta med barnuppfostran tänkte jag en hel del igårkväll, under den sista timmen i kassan.
Det händer ofta - oftare än man tror - att föräldrar, helt ogenerat, låter sina barn äta godis ur lösgodispåsen innan den ens är betald.

Det händer lika ofta att vuxna människor fyller papperspåsarna med antingen det vanliga, lite billigare godiset, eller det mångdubbelt dyrare "naturgodiset", och sedan knaprar i sig hur mycket som helst från påsen, innan det är dags att betala.

Hur ofta ser man inte kunder i butiken som lite diskret närapå tömmer påsarna på sitt innehåll och sedan, när godise ska vägas, har fem små torkade bananskivor i påsen?

Ibland tänker jag ..., att det kanske vore på sin plats med lite vuxenuppfostran också.



7 kommentarer:

christel sa...

Åh, jag hade haft mycket svårt att inte säga ifrån. Vilken fräckhet!

Elisabet. sa...

christel: en enda gång har jag gjort det; det var i Skåne, en man som konsekvent åt upp det mesta ur påsen och stod och tuggade så han knappt kunde prata - varje gång - och då höjde jag priset och när han frågade varför, så sa jag som det var, att han ju ändå alltid åt upp hälften.

Anonym sa...

Man blir bara så paff! ellem

Evas blogg sa...

Vad roligt att du gillar Elins texter. Jag har inte läst just denna. Ja nog finns det ouppfostrade vuxna också, många. Och så himla fräckt att moffa i sig av godiset innan det är betalt. Skämmes.

Turtlan sa...

Ja men det borde väl klassas som.snatteri?

Sniket säger jag också.

Som sagt, ärlighet varar längst.....

Ingela sa...

Man tror inte att det är möjligt - alltså godistjyvandet.

Det märks förresten att du är en naturaliserad götalänning numera, "ååå så jag tycker om..." som du så ofta skriver var garanterat "ååå vad jag tycker om..." förut. Fast muntligen tror jag inte att ränderna nånsin går ur. ;)

Steel City Anna sa...

Oj, så har jag inte ens tänkt att man kan göra. Haha. Här i England kommer nog vakten på en gång.