måndag 13 april 2015

Det bästa för Eva i Tyresö ...

Eva och Långe Maken. En Våg och en Oxe.






En fin utflykt till Lagaoset där drakflygarna hoppade högt i luften.
 
 
 
Elisabet skriver: jaha, på det viset! Lagaoset (ett helt nytt uttryck för min del!!) är alltså där
floden (just så fick vi lära oss att det hette i småskolan .., Hallands floder .., och man tänkte osökt på Amazonfloden eller Nilen, ja, nåt i den storleken ...)  Lagan mynnar ut i havet.
Det här kanske är kitesurfare, tror jag.

Med Eva och Långe Maken är det så där så att man verkligen  s e r  att dom har haft ett långt liv tillsammans, det är ju så med vissa människor. Eva och Mats på Frösön .., det är samma sak där.
Lite så var det väl när jag själv ännu var gift med mina barns pappa.

Det händer ibland att jag känner ett styng av ..., inte av avundsjuka, men beundran .., över människor som håller ihop livet ut.
Det är ju så man önskar att livet hade varit.
Ja, att det hade varit en enda lång raksträcka, ja, några småkurvor kanske, men ändå.

Vad kan man då berätta om Eva och hennes man?
Jo, att hon är uppvuxen i Norrköping ..,  har arbetat som speciallärare .., att hon har ett helt bibliotek med barnböcker i husets övervåning ..., hon älskar att plocka svamp .., är en i alla lägen trofast mormor/farmor .., lagar gudomligt god mat och hon säger aldrig "oj då, det här blev inte så bra", nej, hon säger "men ååå, det här blev väldigt gott, visst blev det!" och jag tycker så mycket om den inställningen hos henne.

Långe Maken har även han arbetat som lärare.
Uppvuxen i Halmstad.
Han tycker om att spela badminton .., sitter allt som oftast med en bok i handen när man gör ett spontant besök ., kastar sig oförfärat i kalla havet .., och är väldigt god vän med Harry.
Harry blir faktiskt överlycklig när den där långe mannen dyker upp!

13 kommentarer:

Bloggblad sa...

Jag lärde mig ordet os först 2003. Har aldrig stött på det förut.

Andra året i Hjo sa...

Drakflygare heter det ja. Letadei minnet men kom inte på det. Har sett massor i Hyères i Frankrike. Häftigt.

annannan sa...

Men det måste vara något fantastiskt med att ha hittat en pv längre fram i livet också!

(säger hon som är nära den punkt då hon har tillbringat halva livet med samma P)

Elisabet. sa...

Bloggblad: ja, för mig var det helt nytt! Aldrig någonsin hade jag hört talas om nåt os ,-)

Andra året i Hjo: men vad är skillnaden på drakflyg och kitesurfing?

annannan: jo, visst är det, det är ju nästan otroligt att man ska hitta någon som man trivs så bra med och än mer otroligt: nån som trivs med en själv ,-)

Elisabet. sa...

Bloggblad: ja, för mig var det helt nytt! Aldrig någonsin hade jag hört talas om nåt os ,-)

Andra året i Hjo: men vad är skillnaden på drakflyg och kitesurfing?

annannan: jo, visst är det, det är ju nästan otroligt att man ska hitta någon som man trivs så bra med och än mer otroligt: nån som trivs med en själv ,-)

AP sa...

Ååå vilken fin bild på de två! Underbar!

Elisabet. sa...

AP: ja, visst är det! Det är Erik, 14 år, som tagit bilden av sin mormor och morfar.

Bert Bodin sa...

Du löser inte korsord, va?

Mynning - två bokstäver?

Det blir ALLTID "os".

Men jag använder aldrig ordet själv. På finska heter det suu och betyder mun/mynning.

Anonym sa...

I korsord har jag träffat på os, men när jag läste Lagaoset tänkte jag att det måste vara en ort i Danmark! :) ellem

Elisabet. sa...

Godmorgon ellem: ja, då har du i alla fall hört talas om det .., oset :)

Monet sa...

Det är skillnad på kitesurfare och drakflygare. Kitesurfare står på surfbräda i havet och låter ett drakliknande segel med lina dra dem både framåt och uppåt . Anses ganska farligt.

Drakflygning är en annan sak. Flygaren kastar sig oftast ut från en hög höjd och "segelflyger" sedan med hjälp av vindar och linmanövreringar till en landningsplats. Flygaren sitter i en särskild bärstol under drakseglet. Två helt olika sporter mao, båda mycket vanliga här i Frankrike där det finns naturliga platser att utöva detta på. "Rexxie2" 😀😀😀

Elisabet. sa...

Monet: ja, jag lägger mig platt! Det är tur att vi har två Rexxie, eller tre, Andra året i Hjo visste ju också ,-)

Anonym sa...

Ja just det, drakflygarna såg vi ju mycket vid Kåseberga. Kitesurfarna gärna på stränderna i Steninge och Haverdal.
Tack Monet.
PV