fredag 18 november 2022

Fredag, quizresultat och snart minusgrader ...

Då kan man tänka på sommardagar när vi satt på altanen och knåpade med ett lördagskorsord och himlen var blå och det var grönt och fint i rabatten. 

Och tänk, om bara några dagar är det endast en månad kvar till vintersolståndet! Den 21:a december klockan 22:48 vänder det. Då blir det inte mörkare. 

Halleluja!

Vaknade till +1 ute på morgonen .., nu drar det sig nedåt, men det är väl inte annat att vänta. Har läst DN från första till sista sidan och i det dagliga mejlet från min syster i Australien fick vi veta att hon nu har tagit hand om en hund vars husse gått hädan. 

Så här skriver hon: "Det är en ca 10 år gammal Bichon Frisé, kanske i äldsta laget men det är ju jag också.  Han heter Beau och är jättesöt men ordentligt överviktig, för Ks pappa hade tydligen varit sjuklig länge så det blev dåligt med motion, men det kompenserade han felaktigt med att ge Beau mycket hundgodis i stället.  Nu har jag satt honom på sträng diet med många korta promenader i stället.  Han har ju korta ben, så varken han eller jag orkar gå så fort eller långt. "

Så underbart roligt för henne! Bara detta att ha någon vid sin sida i soffan om kvällarna .., att ha någon att ta hand om .., och att själv komma ut på promenader.

I morse när pv kom och sade hejdå (han skulle rullskida till arbetet i Gullbrandstorp), sa han, så där lite kaxigt .., att ville jag slå honom på DN:s Nutidsquiz, så var jag tvungen att ha full pott. Det hade jag inte. Det blev nio rätt för oss båda och vi hade fel på samma fråga - den om polisen -. 

För övrigt? 

Hur glad blir man inte när man i tv-tablån upptäcker att det är längdskidåkning från Bruksvallarna klockan 10:20 och bäst av allt: På spåret ikväll klockan 20.00. De två paren som tävlar är Hanna Hellquist + Ina Lundström, samt Marie Agerhäll och Fritte Fritzon. Bo Kaspers orkester är husband, kan det bli bättre? Dom tävlande - förutom Hanna H -har jag mindre koll på.

Klockan 22.00 är det dags för The Split, den brittiska serien som jag tycker är så vansinnigt bra.

Bilden illustrerar polisfrågan i DN, den som drog ned resultatet.

8 kommentarer:

Anonym sa...

När du ser på skidåkningen då hackar jag is på Falkträsket för att få mig ett dopp! ellem

Elisabet. sa...

ellem: haha .., du är makalös! Verkligen makalös! Och jag är FYLLD av beundran för din tåga!

Turtlan sa...

Nio av tio här. Missade första frågan om Qatar. Annars full pott😀
På spåret blir bra! Alltid så kul! Är inte Fritte med i Galenskaparna…?
Ledig dag här så en lugn fm med kaffe och surftid i soffan. Lyxigt! Mitt lilla deltidsbeslut känns så bra.

Babsan sa...

9 rätt hade fel på Qatar.

Bloggblad sa...

Javisst ja! På spåret ser jag gärna. Men ingen sport av någon sort för mig.
Hanna Hellquist gillar jag. Hon vågar ta för sig och vara rolig.

Irene Lundmark Alm tidigare Malåbo sa...

Medan du ser på skidor från Bruksvallarna är jag i simhallen och springer på djupt vatten

Gunnel sa...

Bara 8 rätt. Fel på Qatar och poliskvinnan. Årets bästa program "På spåret" ser jag verkligen fram emot.

Elisabet. sa...

Turtlan, Babsan och Gunnel: ja, men då klarade vi ju oss riktigt bra allesammans! Åtta tycker jag är bra, Gunnel.

Bloggblad: Tittar på På Spåret just nu .., så smarta dom var ikväll - båda lagen -.

Irene Lundmark Alm: heja dig!