tisdag 15 november 2022

Tisdag ... 


Ja, pv arbetar ju heltid numera, så det är gott om egentid för min del.  

Så jag renbäddar och slänger tvätt i maskinen .., dammsuger i sängkammaren och vattnar blommorna. 

Senare blir det en tur till Slöinge. Kollar blodtrycket på vårdcentralen (lågt!) .., och upptäcker en bekant i väntrummet. 

Hon berättar att hon - ungefär samtidigt som jag själv låg inne för covid - drabbades av en stroke och det är nu drygt arton månader sedan och ännu har hon inte vågat sig upp till familjens övervåning. 

Inte sedan dess. 

Nu är det rullator och färdtjänst som gäller. Ett helt annat liv. 

En äldre-äldre man är klar med sitt besök och kämpar med att ta på sig sin täckjacka och till slut hjälper jag honom att finna ärmen och jag tänker att han ser så rar och vänlig ut. 

Efteråt kör jag förbi Solhagas bageri och tänker mig att köpa en enda frukt, - och nötfralla, men det blir en Skafferimacka i stället. 

För att i möjligaste mån klara av bageriets ekonomi, finns nu i disken visningsexemplar av olika mackor, ja, på så sätt blir det ju inget svinn. 

Så min Skafferimacka görs medan jag står där och väntar och intill står en kvinna i min ålder kanske och vi småpratar lite, mest om allt det goda som finns på disken. Så frågar hon var  jag kommer ifrån?

"Ja, förmodligen lite längre norrut än där du vuxit upp ...", säger jag. 

Jo, så är det. Kvinnan är sprungen från den ångermanländska myllan,  men har sedan ett trettiotal år tillbaka varit bosatt i södra Sverige, främst i Falkenberg. Det är ungefär som för min egen del. Nästa år har jag tillbringat trettio år här  i söderns nejder och då är dom fem åren i Kungsängen och Sollentuna inte inräknade.

Och hemifrån-dialekten - hennes - är kvar, ja, min också. Om detta småpratar vi .., och jag tänker att det är så fascinerande, detta att man blir så glad när man möter någon som är "nästan-som-hemifrån", även om det skiljer bra många mil - lite drygt trettio kanske - mellan Örnsköldsvik och Malå! Och jag är tacksam för att det tar en stund att fixa mackan .., då hinner vi surra lite mera. 

Och jag minns i augusti när vi var på Hanö och väntade på båten som skulle ta oss därifrån, så satt vi vid ett slags trädgårdsbord och mitt emot oss satt ett annat par och åt glass och pratade med varandra och då sa plötsligt pv:  "får jag fråga .., är du från ...?" , ja, jag har glömt vilken ort det var, men det var bara några mil från Ljungby. 

Jodå, så var det. 

Själv hörde jag absolut ingen skillnad på deras dialekter, men pv menade att "jo, men det var så enkelt, man hör det på hur deras a betonas".

På det viset. Och så var den här förmiddagen.

Ps. Som så många andra bagerier har det varit - och är förmodligen ännu - kärva tider när det gäller ekonomin och särskilt vad beträffar företagets elförbrukning. Här en länk där Sara berättar om hur dom sänkte sin förbrukning på ett finurligt sätt! Otroligt ambitiöst uträknat. Ds.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant med bageriets ändrade arbetssätt! En sak som jag undrat över är förbrukningen i vår egen ugn här hemma. Ibland stämmer ju inte tiderna riktigt när man behöver använda ugnen, utan det kanske blir en timmes mellanrum eller så. Är det då bäst att stänga av ugnen när man är klar med det första och sen slå på det inför andra omgången? Eller ska man låta den stå på hela tiden? Vilket drar mest energi? ellem

Babsan sa...

44 år harjag bott i Uppsala och dialekten har jag kvar.Det händer att folk undrar vart man kommer ifrån.Sist var det en kille på XXL som undrade om jag kom från Västerbotten…själv var han från Vännäs nöstan grannar tycker man då🤗🤗

Turtlan sa...

Verkligen intressant läsa om Solhaga. Sånt är så intressant. Smarta idéer och lösningar.
Min ”arbetsgivare ” Regionen har vad jag noterat inte gått ut med något i frågan spara el. Tänker på tex ALLA datorer som står och går på nätterna överallt. Visserligen går de väl ner i viloläge men gissar att det går åt el ändå.

Så tack för länken. Jätteintressant!!!

Elisabet. sa...

ellem: ja, du .., det borde vi ta reda på! Jag har ingen aning.

Elisabet. sa...

Babsan: och många har under årens lopp frågat om jag kommer från Boden av alla ställen ,-).

Elisabet. sa...

Turtlan: kul att du fann den intressant, artikeln om hur dom sparade el, det gjorde jag med. Och oj, vad samhället skulle kunna spara om man bara tänkte till lite mera. När vi i söndagskväll körde genom Halmstad, såg vi hur det på högskolan (kallas för Jörgens pinne) lyste i nästan varje fönster! Det är ju inte klokt! Länken visar hur den ser ut .., pinnen :).

https://www.hallandsposten.se/nyheter/halmstad/h%C3%B6gskolan-flyttar-ut-fr%C3%A5n-j%C3%B6rgens-pinne-1.341649

Anonym sa...

Tack för länken! Hur intressant som helst.
Barbro/walkaboutsweden

Anonym sa...

Barbro/Walkaboutsweden: roligt att du tyckte om den! ❤️