onsdag 16 november 2022

Kväller ....



Nej, jag har aldrig varit någon större fantast av julrosor. 

Men nu är jag. 

Den här skönheten fick jag som pytteliten planta av friherrinnan och det här nog första gången som den blommar så fint! 

Julrosor .., då tänker jag på bettankax i Lund. Minns inte jag fel, så var just julrosor hennes favoriter. 

Här kan man få lite skönhetstips, just vad det gäller dessa blommor.




Det är sannerligen inte ofta jag känner mig särskilt husmoderlig, men idag uppenbarade sig den känslan. 

Tre stora Sia-byttor med cowboysoppa blev det. 

Innehållet: röd spetspaprika, köttfärs, kikärtor, vita bönor, stjälkselleri, fänkål, gul lök, vitlök, potatis, små tomater, tomatkross med chili, salt, cayennepeppar, basilika och oregano. 

Det är så gott så det är inte sant!

När en bytta ska värmas, får jag koka mera potatis och pytsa i. 

Ett par promenader - längre och kortare - med den lycklige Harry blev det, (ingen tratt idag heller), ett besök hos Stensjö Ägg .., samt lite oro för Eva i Tyresö som tydligen drabbats av lunginflammation. Stackars Eva, som redan i vanliga fall har såna problem med sina lungor!


Just så har den här dagen varit. Snart kommer pv hem. Han har hämtat Edvin från förskolan idag. Kanske - men bara kanske - blir det rökta räkor med aioli ikväll.

4 kommentarer:

Rexxie sa...

Hur är det med Harry? Går det framåt med läkandet?

bettan sa...

Helt rätt, Elisabet! Julrosor, vita, svarta och ljust rosa/lila är fortfarande mina favoriter. Från november fram till mars blommar de i min rabatt och i kruka. Dessutom är de tacksamma snittblommor.
🤍🖤💜

Elisabet. sa...

Rexxie: han hälsar och tackar för omtanken och meddelar att livet leker, sedan tratten åkte av och matte har lovat att betala för sedering om han någon fler gång ska undersökas i rumpan, hur dyrt det än blir, den skräcken han upplever vill jag inte vara med om igen. Läkandet går bra och ser fint ut!

Elisabet. sa...

bettan: skönt, att man har lite minne kvar i det stora arkivet!