söndag 7 januari 2024

Sjunde januari. August och Augusta har namnsdag.


Även om dagarna inte har blivit särskilt många minuter längre, så är det så vanvettigt livgivande när solen visar sig.

När det blir ljust ute! 

Ju äldre jag blir, desto mer inser jag hur mycket den biten - själva ljuset - betyder. 

Först tog sig solen över åsen och nu, tittar den fram mellan bostadshuset och Friggeboden hos grannarna från Täby. 

Det är inte många gånger vi sett skymten av familjen, inte sedan Jockum gick bort i mars eller april förra året. 

Femtiotvå år. Så kort hans liv blev!


Och så här ser det ut i vardagsrummet - eller såg ut - för en stund sedan. 

Har läst DN på nätet tidigare idag och fick närapå blodstörtning, då, när jag kom till en artikel där en snöröjare i Gävle blev misshandlad av en missnöjd husägare. 

Jag fattar inte vad som har tagit åt delar av  mänskligheten.

7 kommentarer:

Monica Axén sa...

Under våra elva år i Provence var det framförallt ljuset under höst/vinterperioden som var det mest just livgivande. Många tror att klimatet i södra Europa är ständigt som på Kanarieöarna men så är det inte. Det är årstidsväxlingar där också men blir ju sällan minus 20 och snökaos. Men ljuset….

Anonym sa...

Monica: Ljuset betyder så otroligt mycket, tycker jag. / Elisabet

annannan sa...

Så fin fönsterskugga med monsterablad!

Ja, solen gör skillnad! Här i Porto har vi ju så där tre timmar längre dag än ni just nu, men när det är riktigt regnruskigt väder blir det inte riktigt ljust, och jag jobbar i en jättestor byggnad med snålt med fönster, så det blir dåligt med dagsljus vissa dagar, fast jag ser till att i alla fall vara ute en halvtimme mitt på dagen.

Jag läste att det är bäst att se till att få den dagsljusdosen tidigt på dagen, att ett av problemen under den mörka årstiden är obalans mellan ljus på morgonen och långa lampluskvällar. Jag fattade inte riktigt resonemanget men litar på forskaren som sa det.

Bert Bodin sa...

Var läste du det där om snöröjning i Gävle? Hittar det inte i söndagens DN.

Elisabet. sa...

Bert Bodin: Förlåt, det var i Aftonbladet. Men här är en länk till Dalademokraten .., om samma sak.

https://www.dalademokraten.se/2024-01-02/sverige-en-nation-av-irriterade-manniskor-om-en-misshandlad-snorojare

Elisabet. sa...

annannan: Ja, visst är det fint! Jag blir så hjärtinnerligt glad när jag upptäcker hur solstrålarna snirklat sig in! Och väggklockan blir så fin i ljuset! Och dörren!

Bert Bodin sa...

Har läst artikeln av Göran Greider.

Det är konstigt det där med snöröjning. Inte för att jag hört talas om något liknande fall här i stan, men ofta ser man missnöjesyttringar från villaområden. Kan inte folk förstå att snöröjning inte kan äga rum i samma sekund på alla gator. Nä - det verkar inte så.