tisdag 19 mars 2024

Gick ner ..


Långsamt går det framåt. Hästhagen har jag undvikit, det blir för känslosamt .. där gick vi så ofta, men idag blev det en promenad ner till stranden och havet. 

Efter senaste stormarna är stranden helt förvandlad. Där är gott om stenar i vanliga fall, men nu är norra delen av stranden helt översvämmad av stenbumlingar! 

På bilden ser ni hur det ser ut numera, men innan stormen var där bara sand och det som ser ut som en bikintrosa av vita stenar, allt det har kommit till nu. Där gick man barfota i mjuk sand innan blåsten.

Dom här stenarna är ju inga bumlingar, men ni skulle se hundra meter därifrån!

Nåja, vid nästa rejäla blåsväder kanske dom åker ut till havs igen. 


Jag strosade lite långsamt .., anade ett sällskap ejdrar .., och upptäckte vippande sädesärlor och kände glädje. 

(Förra året såg jag årets första sädesärla den 8:e april och två år tidigare den 24:e mars. Och nu alltså den 19:e mars.)

På stora stenar satt starar och tycktes filosofera. 

Räknade till ynka tre svanar, varav den ena simmade för sig själv ute vid fågelholmen. 

Kom hem. 

Slog mig ned i trädgårdsstolen och lyssnade till rödhakens knäppande från syrénbuskarna, allt medan jag gick igenom dagens post. 

Jo, minsann .., där var ett handskrivet brev från vännen Eva i Tyresö. Kan ett kuvert ha varit mer lämpligt än detta .., brevet var ju även adresserat till pv? Om du läser här Eva, så stort tack!

2 kommentarer:

Gunnel sa...

Naturen är fantastisk. Så skickligt den format en trosa.

Elisabet. sa...

Gunnel: Visst är den!