måndag 10 juni 2024

Dagens hemifrånbild ...


Hon är ute på hundpromenad .., går längs Kärleksstigen och plötsligt säger hon: "Vänta mamma, jag ska bara ta en bild!" och det är den här. 

Tänk, att detta hade vi nedanför vårt hus. Detta växte man upp med. 

Fiskyngel som simmade i det grunda vattnet, sälg i mängder, aspar i slänten och Kung Karls Spira i buskarna nära vattnet. 

Sälgens hängen. Häggen i backen nedanför gungan 

Dom virkade figurerna på lyktstolpen är gjorda av Britta Holmlund, en gång föreståndare på apoteket i Malå. Pratade skånska. Bara det .., så ovanligt. Gift med Fred, som är borta sedan länge. 

 

 

 

Här är Fred och Britta på den tiden det begav sig, då, när de båda arbetade tillsammans. Jag minns hur ovanligt jag tyckte att det var, detta att hon var chef över sin make. Det var då det. Om nio år kan denna härliga Britta ha 100-årskalas. 

Bilden är från Malåsidan och fotografen är tydligen okänd.

9 kommentarer:

Gunnel sa...

Apoteksparet känner jag igen. Apoteket låg bredvid kommunkontoret, om jag minns rätt. De virkade figurerna var roliga.

annannan sa...

Apotekarutbildning fanns länge bara i Uppsala (var så när jag tog studenten 1989; det är därför jag vet, för det var bara en jag kände från gymnasiet som också skulle läsa en utbildning som bara fanns i i Uppsala och i hennes fall var det apotekare), så det var nog inte ovanligt med en apotekare från en plats i landet som kom att gifta sig med någon från annan plats och flytta.

Hon ser verkligen ut som en apoteksföreståndare!

Anonym sa...

Hon debuterade som författare vid 86 års ålder, blir i år 91 år så bara nio år kvar till kalaset.
Boken, "Från fattigvård till sjukvård i Malå" skrevs tillsammans med en annan Britta, journalist och författare.

Anonym sa...

Hon var inte apotekare utan receptarie, en utbildning som startade på 50-talet, började en tjänst i Norsjö och flyttade vidare sen till Malå.

Elisabet. sa...

Gunnel: Precis! Handelsbanken intill, men om det är så nu, det har jag ingen koll på. Får fråga äldsta dottern ,-)

Elisabet. sa...

Anonym, undrar just vem du är ,-): Bra att du förtydligar! Det tackar jag för.

Elisabet. sa...

Annannan: tack som berättade! Nu fick jag veta i en kommentar att hon var receptarie, det är kanske inte samma sak som apotekare ,-)

Anonym sa...

Båda yrkena benämns farmaceuter. Men en apotekare har en femårig universitetsutbildning, en receptarie har tre. De har olika funktioner och ansvar, både inom apoteksvärlden liksom inom läkemedels- och forskningsvärlden. Monet

Elisabet. sa...

Monet: Tack som förklarade! Jag måste ringa till Britta i morgon.