lördag 28 februari 2009

Längtan ....


Samos,2007. Lintottens nacke.


Sent på kvällen när vi ligger intill varandra i stora dubbelsängen .., anar jag oråd.

"Men hur är det .., är du ledsen Emil ..?" frågar jag.

"Nääää ..., joo..., jag längtar efter mamma ..", säger han då.

Så jag drar honom närmare mig och vi pratar om det här med att längta ..., jag berättar lite om hur det är när man inte längre h a r någon mamma och fast man är mormor och femtiofem år, så känns det ibland ungefär som när man är nio år, ja, inuti alltså.

Lintottens varma högerhand i min.

Småprat.

"När du vaknar i morgonbitti, då kan du säga att ..., å, vad skönt, nu är det bara en dag kvar .., det går fort och förresten har din mamma namnsdag i morgon .., då är det Mariadagen", säger jag.

Efter en stund, som är ganska lång, somnar min sängkamrat.

Det blir en underlig natt med massor med drömmar.

Jag vrider och vänder mig .., lägger mig åt andra hållet .., stänger av elementet.

När klockan är sju, vaknar lintotten.

"Mor-mor ...? Mor-mor .., e ru vaken ..?" frågar han tyst.

"Mmmm ..., jo, jag är vaken ..", svarar jag.

"Mormor .., vet du .., du e världens bästa mor-mor!" säger lintotten då.

Då vänder jag på steken och ligger åt rätt håll och vi håller varandra i handen och lyssnar till klockradion som står på min sida .., och ute är det redan ljust och jag säger att jag ska åka till affären och köpa färskt bröd och nåt gott pålägg och från Emmas rum hörs fnitter från tre snart tolvåriga flickor och på det hela taget känns det som detta är en alldeles på alla sätt och vis underbar liten semester!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Hälsa Emil att han är en underbar kapten Lintott.

PV

Anonym sa...

Blir varm i hjärtat av dina upplevelser med lillpojken. Glad för din skull.
Kram Ak iH

S o F sa...

Äsch, nu kommer de där tårarna igen...

Så guuuuulligt!

(och som alltid så fint berättat av dig Elisabet)

Tankevågor sa...

Så hjärtegott att mormor och Kapten Lintott har varandra när längtan sätter in...

Monet sa...

Åh, det låter så underbart med dina barnbarn och hur fint och mjukt ni har det med varandra. Och att du har övernattningsflickor som du också bryr dig och ställer såna "bra frågor" till.

Jag har en liten barnbarnsflicka som det inte blivit så mycket besök av, av olika skäl, och det är en sorg i hjärtat. Men desto roligare när vi ses. Nu kommer det en liten till om alldeles någon eller några veckor. Så jag ska också bli en mormor och hoppas jag får det så bra som du!

Elisabet. sa...

Till er alla: att få barnbarn, det är så ..., ja, det går inte att beskriva hur roligt det är!

Sååå mycket kärlek som kommer susande in i ens hjärta, alldeles utan att man behöver göra nånting för att få den.

Så är det.

Och välkommen hem igen, Anna-Karin!

Anonym sa...

Tack Elisabeth! Nästan hemma... i morgon kväll )
Kram Ak iH

Anonym sa...

Tack Elisabeth! Nästan hemma... i morgon kväll )
Kram Ak iH

Bloggblad sa...

Javisst ja... mariadagen...

Evas blogg sa...

Jag får tårar i ögonen av ditt skriv. Så fint!