torsdag 26 februari 2009

På väg ...



Skjuts till Sturups flygplats med sonen.

Vi pratar om hur det är på hans praktikplats .., och han berättar om empatiska blivande kollegor som har hjärtat på rätta stället och jag blir så tacksam över sonens glädje, ja, detta att känna att han har valt rätt utbildning.

Och precis som det finns kassörskor som är fenomenala på att snabbt lära sig plu-nummer, finns det konstaplar som innan passet börjar sitter och lyssnar på en hel radda av efterlysta fordon och sedan, när passet väl har börjat, är så fokuserad så att konstapeln i fråga upptäcker just en sån bil och sonen är hur imponerad som helst.

"Jag fattar det inte ....! Det var ju hur många bilar som helst som var efterlysta och så kommer han ihåg registreringsnumren bara så där .., så jäkla starkt gjort av honom!" säger sonen.



En timmes väntan på Sturup.
Planet är nästan fullsatt.
Intill mig en herre som verkar flygrädd.



Och detta är det första jag ser när jag tittar på sätet intill mig.
Det är mannens tidning .., så jag kan förstå honom.
Å andra sidan är ju detta bra nyheter.
Också.



Det pratas engelska och svenska och Melodifestival och vårdutredningar.

Bakom mig sitter en kvinna som ringer någon och pratar in ett meddelande på telefonsvararen.

"Du kan väl fråga henne, du vet .., hon som var med i ett tidigare program, om hon vill vara med idag och kommentera ...., ring mig efter klockan två, då är jag framme ..", säger kvinnan.

Och flygvärdinnan är från Ystad och är en komplett ängel .., när hon kommer med kaffe blinkar hon lite så där i smyg och hälsar på "kassörskan från Ica ...".

Blir man glad?

Ja, det blir man.

6 kommentarer:

Monet sa...

Jag måste fråga dig hur du bär dig åt? Bloggar du från mobilen eller hur går det till?

Jag minns att du eller någon annan frågade mig samma sak när jag lyckades köra inlägg varje dag från vår resa Sverige-Provence tur och retur. Men det förutsatte bredband på hotellen.

Du har ju precis klivit på flyget känns det som och så kommer hela berättelsen därifrån. Häftigt - man är liksom med på planet! Hoppas du nu får så roliga åtta dagar som du räknat med!

Elisabet. sa...

Monet: nä, inte alls, jag bloggar från dotterns dator ..-)

Vi turas om .., Emil, Emma och mormor .., om vems tur det är att sitta här och skriva .., haha.

Anonym sa...

Vad roligt jag läste fel, ha ha, innan jag fattade. Jag läste skjuts, som att skjutas ut från en kanon ungefär. Meningen blev jätterolig!

Anonym sa...

Jag läste alltså "Skjuts till Sturups flygplats med sonen." Ja, i alla fall jag tyckte det var jätteroligt.

Anonym sa...

Exakt som Matilda reagerade jag.
- Va!?? Sitter hon i rullstol. Vad är det som hänt?

:-)

Elisabet. sa...

Matilda och Bert: haha .., nädå, än kan jag röra mig någorlunda .._)

Sonen skulle in till Malmö där han gör sin praktikvecka och då fick jag lifta med honom ..-)

Svårare var det inte.