söndag 22 februari 2009

Plötsligt ...


Liten Anna skriver brev till mormor.


Tittar på kortfilm i SVT.

En äldre kvinna står framför spegeln och målar sina läppar.

Jag tänker på mamma.

Aldrig någonsin såg jag henne använda annat smink än läppstift och det bara undantagsvis.

Och nu, när jag sitter i soffan Ektorp och lite förstrött tittar på damen som målar sina läppar, kommer jag plötsligt ihåg precis hur läppstiftet såg ut .., - mammas läppstift -, ja, själva hylsan.

Det var av märket Shantung.

Och det var 60-tal.



Läppsstiftet förvarades i en liten porslinsskål med krusidulligt lock som stod på byrån i hallen.

Det är vad jag kommer att tänka på när damen i tv-rutan gör sig vacker.

9 kommentarer:

Marge_II sa...

Shantung - ja men så hette det ju, läppstiftet som även min mor använde.

Jag kommer så väl ihåg doften och färgen som hon använde.

Men namnet Shantung - det hade jag glömt.

Elisabet. sa...

Marge: men visst är det otroligt att man helt bara så där utan vidare kan komma ihåg sånt!

Och jag har väl aldrig tänkt tanken på ordet Shantung på EVIGHETER.

Anonym sa...

Shantung nr 23 hade min mor! Jodkaliklora, tandkräm kom jag på nu och så Ovomaltine (chokladdryck). Ditt inlägg satte visst igång en hel del i bettanhjärnan. :)

Elisabet. sa...

Bettankax: jag kommer inte ihåg numret, men minns färgen .., nästan som .., en blomma .., fuchsia! Den färgen ,-)

Och i hallfönstret stod mammas parfym, den med 4 siffror som jag har glömt.

Christina sa...

Visst är det märkligt hur minnet fungerar, att man plötsligt kommer ihåg saker så glasklart...och ofta får såna lyckorus när det händer!

Anonym sa...

4711 kanskje ??
Det brukte min mormor,som forsatt lever i en alder av 96 år.

-B-

Elisabet. sa...

Christina: nåt annat som är märkligt, det är att när jag drömmer, då kan jag höra röster som jag har glömt .. så tydligt och klart och jag ser pappas kläder som han hade, men som jag absolut inte kan frammana bilder av när jag är vaken. Och jag kan inte heller, i vaket tillstånd, få fram rörliga sekvenser av den som är död, - men det funkar när jag drömmer -!

bente: just det .., den var det ..-)

Tre stycken sa...

Min mamma använder också bara läppstift, om ens det. Inte särskilt noga pålagt heller, mer som något som "måste" på.
Ibland faller äpplet långt från päronträdet ;-)

Och som vanligt skriver du så fint. Blir alltid varm i magen här.

Anonym sa...

4711