onsdag 25 februari 2009

Småprat ...


Från Anita Nilssons lilla bok som handlar om medelålders kvinnors brist på pussar.
Det kan nog gälla män också.
Och människor i alla åldrar.
Om man tänker efter.

I snart ett års tid har jag varit tillsammans med den idoge pensionatsvärden från landet Halland.

Så där värst romantiska är vi inte ., vi säger "jamen-hejdå-sov-gott!" när samtalen avslutas och jag tänkte, när jag hörde den blivande Prins Daniel berätta om frieriet, att åååå, jag skulle aldrig i hela livet vilja att en man föll på knä och friade, då skulle jag bara tycka att det blev pinsamt eller jag skulle bli generad och säga .."ah, men ge dig ...., stig upp nu!"

Och precis när jag på väg till kvartersbutiken för att handla, ringer telefonen.

Det är pensionatsvärden.

Som vanligt blir det prat om allt möjligt .., om cykelturen från Halmstad till pensionatet (jag får veta timme, minut och sekunder ..) ..., om Förlovningen ("totalt vanvett! det tar upp all viktig tid även i radio!" säger pensionatsvärden och om det har jag inget att säga .., nu kan det för min del räcka fram till bröllopet ... och att den till synes sympatiske mannen från Ockelbo ska tituleras Prins, ååå, jag tycker rent ut synd om honom!!) .., och vi surrar om bokrean där jag har köpt en bok och PV två (den tredje i en triologi av Håkan Nesser och någon annan som jag har glömt) och jag säger att sedan jag läste Frank Mc Courts "Ängeln på sjunde trappsteget" och därefter "Magistern" (tror jag ..att den heter ..) så hittar jag ingen som skriver så där så jag får ont i magen av glädje och det får jag av Mc Courts böcker.

Och kokböcker skulle jag gärna vilja ha, men jag kör ändå med mina elva maträtter, så .. nja.

"Förr läste jag ofta och mycket .. men nu somnar jag ju nästan genast när jag lägger mig ...", säger pensionatsvärden.

"Mmm .. jag vet ..", svarar jag.

"Jaså, på det viset ...?!" säger pensionatsvärden.

Då blir det tankeflykt.

"Ja, fast det skulle allt ha varit bra trevligt att ha dig nära här nu ..." (det är det närmaste ett romantiskt samtal vi kommer ...) säger jag , men då protesterar herr pv och menar att ja, ja, men det är ju uteslutet (vänster tumme upp, var det ja ....) för nu bor jag ju i Skåne och han i Halland och förresten ska han ägna sig åt att göra instuderingsfrågor till sina elever, men han ringer senare ikväll, säger han.

"Ja, jag ska ändå gå och köpa kaviar .. ja, men hej då ...!" svarar jag.

Och så var det slut på samtalet.

Inte det minsta romantiskt, men trivsamt.

Jo, helt perfekt för en bloggmadame som tycker att almöke är väl så fint som röda rosor.

Ungefär så.

22 kommentarer:

Sven Teglund sa...

Det passar mig också, det där nära förhållandet men inte så mycket romantik. Jag tycker att det är för krångligt att gifta sig. Det borde vara lika enkelt som att fylla i en ansökan om ICA-kort, eller nåt liknande. Man fyller i blanketten, låter grannarna bevittna namnteckningarna, sedan skickar man in den till skattemyndigheten. Efter tre dagar kommer vigselbeviset på mejlen....

Anita sa...

"Åålmåcke" heter det juuu... :)

Elisabet. sa...

Sven: så gick det nästan till när jag gifte mig med exet. Det tog fem minuter .., sen åkte jag och handlade ..-))

Men det hjälpte ju inte.

När jag gifter mig med nästa man, då ska jag ha en härlig glad fest, men ingen behöver vara finklädd och man behöver inte ge presenter

Smulan: ja, hos er, ja ,-)

Alexandra sa...

Vet söderlänningarna vad almöke är? Jag tycker också att det är en vacker blomma!

Anonym sa...

Är det en blomma?

Hm... mina öron fladdrar. Jag tror att pensionatsvärden får tänka till lite här... Lite romantik skadar aldrig för en madam som gillar kungliga förlovningar!

Man ska inte omvända madammen, se - man ska lyssna! :)

Sa jag något? Nej, jag har inte sagt något!

Elisabet. sa...

Alex: ja, vad ska man annars säga ...?
Rallarros, kanske ,-)

ab: egentligen är han nog mer romantisk än jag själv .., eller .. jag förstår inte riktigt vad du menar nu ...,-)

Anonym sa...

Och jag vill bara passa på att tacka å min fars vägnar för det bästa som hände honom förra veckan var att han fick den där boken som jag hade beställt för att jag läst om den hos dig, Elisabet. Den passar 71-åriga manliga tvärviggar, således.

Och den här sörlänningen vet inte vad almöke är. Men alla vilda blommor är ju vackra. Inte alla odlade, däremot.

Elisabet. sa...

annannan: menar du den om pussbristen?

Åååå, så glad jag blir!

Almöke. Jag ska lägga in en bild. Bums.

Och jag håller med dig.

Odlade och färgade blommor .., näää, det är inget för mig.

Jag blir tusen gånger gladare för ängslblommor eller rödklöver från dikesrenen.

Anonym sa...

Ja det var ett trevligt och trivsamt samtal...helt i min smak! ;)
Kanske kan vi komma iväg på bio i mars nån gång?

Elisabet. sa...

bettankax: jag kommer hem på onsdag nu till veckan.

Vad tror du om där nästa vecka?

Å, det skulle bli så roligt!

Monet sa...

Elisabet, du som bor i Skåne borde ju veta att där heter de här blommorna Rävarompor?

Åtminstone i mellan och norrskåne. Och visst förstår man det när man ser dem.

Du och pv låter lite som generade fjortisar ibland tycker jag. Vad är det för fel på frieri på knä och lite Jag Älskar Dig?

Jämfört med fem minuters blankettskrivning och så åka och handla efter det. Usch, låter jättetrist. FEST ska det vara!!

Anonym sa...

Monet: Man får tacka för komplimangen. "Fjortis". Inte illa. Bockar och ler.
PV

Anonym sa...

Jo, jag menade att lite romantik skulle inte skada de två fjortisarna fast jag försökte vara som lite taktfull - men när nu Monet brakat sta, så... Jag tror du skulle älska romantik och knäfall, Elisabet, när du väl kom igång! Efter lite tillvänjning.

Elisabet. sa...

Monet: det har inte det minsta med att vara generad .., nej, (att jag skulle bli generad om en man föll på knä .., det är för att för MIG skulle det kännas teatraliskt .-) utan mer ett sätt att vara.

När eldiga män på dejtingsidan skrev hur många snällord som helst och ööööste över en, då backade jag.

Sånt är inte för mig.

Men om nån pillar mig på armen medan jag ser tv .., då blir jag alldeles jättevarm!

Hemmavid brukar man skoja och säga att när man tycker att nån är himla, himla underbar .., så säger man .. "ja, du är int så jävla dum ...".

På nåt sätt tror jag att det har med kynne att göra.

Däremot tycker jag inte alls att det är dumt när ANDRA gör precis tvärtom.

Elisabet. sa...

ab: ALDRIG i livet! Betänk nu att jag är en sån som aldrig ville vara lucia eller gå luciatåg .., fy sjutton ..! När jag förlovade mig för hundra år sedan, var det likadant. Jag vägrade att göra nån procedur av det hela.

Sven förstår precis .-)

Monet sa...

Oj, käre PV, visste inte att du kollade kommentarerna sådär. Men det är bra att du ler:-) Du är magister har jag förstått, kanske just för fjortisar?

Och Elisabet, jag tror inte detta är KYNNE. Jag tror att det är Norrland. Och blandat med lite Småland/Halland kan det bli "generat" ibland. Att jag tror så beror också på att jag tror att Sven är norrlänning. Det är liksom "kärvt".

"Fylla i ansökan om ICA-kort"?? "Vigselbevis på mejlen"??

Sven Teglund sa...

Ja, jag förstår precis och respekterar din hållning. Jag tror som du på naturligheten, mer än på de skira drömmarna om sjunde himlen. Jag tycker att idag trissas cermonierna upp så enormt, så att ingen kan leva upp till förväntningarna.

Nä, lagomt ska det vara. Och man ska vara nöjd med det lilla...;)

Elisabet. sa...

Monet: jo, men med kynne menade jag nog att det är lite hemifrån-aktigt.
Men det finns säkert massor med människor som är superromantiska och säger såna saker där också ..,-)

Jag tror säkert att jag är romantisk, men på ett inte .. inte på det vanliga viset, så där med "champagne och smycken till presenter".

Sånt ligger inte för mig.

Men just det här enkla .., att nån frågar om jag är sugen på kaffe ..?

Sånt.

Det är för mig så ..., ja, jag leeer när jag skriver .., det blir jag varm av.

Diamanter och rosor .. nä, inget för mig.

Christina sa...

Falla på knä och fria, det blir liksom att spela teater, att försöka vara någon annan än den man är.

Jag håller på din och pv's "fjortismentalitet" :) Den verkar klart avspänd och trevlig..för passionen och längtan, den läser man mellan raderna och det är det som är det viktigaste.

Elisabet. sa...

Christina: jag tycker INTE att det är fånigt om ANDRA människor vill göra på det viset .. men för MIG känns det som om det vore teater.

Ibland har jag pratat med väninnor om det här med att jag inte är nån vän av stora ord. Inte på det viset.

Men om man .., överöser nån med kindpussar när den människan ligger intill i sängen .., då är det för mig ungefär samma sak som att säga dom där sakerna.

När jag läste Svens presentation av sig själv på hans sida, då kände jag sååå väl igen mig själv.

Jag är en sån som behöver så lite för att bli glad eller nöjd.

Det gäller nog i kärlek också.

När PV på morgonen stiger upp och det första han gör är att slå igång datorn till mig .., och så går han ner och gör frukost och dukar och gör klart .., då är det långt mer värt än om jag hade fått det finaste diamanthalsbandet i världen .-)

(Det handlar om mat, alltså .., haha).

Anonym sa...

Jeg ville likt en mann som PV,alt det andre dillet m champagne ,roser og sånn er ikke for meg.
Til det er jeg en alldeles for enkel person.
Kjærlighet er ikke gaver og blomster ,det er ting.og kjærlighet bekreftes ikke med ting Men å by på seg sjøl som person,det er mye,mye mer
-B-

Elisabet. sa...

Bente: ja,så olika vi människor är!

Nog tycker jag om att få presenter, det är inte det .. men det behöver inte vara nåt storslaget.

På dejtingsidan fanns rutor man skulla x:a i .., så där vad man tyckte var romantiskt.

Det var ... att på stranden och hålla varandra i handen .., att äta middag med levande ljus och vackra blommor .., att få champagnefrukost i sängen .., eller att bli överraskad med en resa till Italien.

Jag valde att inte kryssa i nåt av alternativen.

Men att ligga i soffan och bli pillad på handen ..., om det alternativet hade funnits, då hade jag omgående kryssat i där ..-))