söndag 22 februari 2009

Nedskrivet ....



Väldigt glada blir vi, vi jämna-helg-jobbare, när vi ser detta.
Det är Lindha som har fattat pennan.

Och själv plockar jag ihop dagens skörd av inköpslistor.



Att detta har "gått mig åt huvudet", råder ingen tvekan om.



När jag upptäcker Eva i affären, norpar jag henne genast.

"Men du .., du som jobbar på Willys .., kan du inte spara såna här listor ...?" säger jag.



Bakom chipspåsar och salta pinnar, ligger många listor.



Då är kunden nästan framme vid kassan och slänger ifrån sig handlingslappen.

8 kommentarer:

Babsan sa...

En fråga bara, vad gör du av alla lappar sedan när du lagt ut dem på bloggen?In sparar du dem,eller?

Elisabet. sa...

Babsan: haha! Nä. Dom slängs!

Babsan sa...

Himla tur,annars hade jag bivit orolig

Elisabet. sa...

Babsan: ja, jag tänker på mina efterlevande ..-)

Monet sa...

Haha, säger jag, skåning i förskingringen. När jag ser hur man skriver som pratar därnere i Sveriges provence eller iallafall sydligaste nejder.

Jag riktigt hör Ystadialekten när jag ser:

Mösli
Rostebröd
Rosted lök

Det är för kul!!

Elisabet. sa...

Monet: ja, det är så roligt .., för man märker verkligen var man befinner sig ..-)

Och idag hörde jag ..."jag har låtat honom få en godis ..".

Monet sa...

Måste ju vara så långt ifrån ditt norrländska idiom man kan komma.

Att du anpassat dig så, det är helt otroligt!

Jag hör den sista meningen också på den sydligaste dialekten av alla.

Vet du att jag kan höra om någon kommer från Ystad, Helsingborg, Malmö, Lund eller Kristianstad? Mina vänner i Stockholm tror inte det är sant, för dem är det bara en "grötig röra".

Sånt kan man bara om man är uppvuxen där. Och jag tror det är samma med någon som vuxit upp i Norrland. Eller? Rats?

Elisabet. sa...

Monet: men jag tycker verkligen OM skånska. Kanske inte det grövsta artilleriet av malmöitiska .., men som dom pratar här .., åååå, det är så härligt!

Helsingborgsdialekt kan jag känna igen, efter åren med hbg:aren.

Att man tar byssen och går ut med hynden.

Och "bian" om bion, men det hörde jag nån här i stan säga idag också.