lördag 7 februari 2009

På vift ...


Långa tjusiga Bettanben och det är inte mina.


Först arbete från sju till halv två och sedan språngmarsch med cykel till tåget .., först till Malmö, så byte till Lund och där väntar Bettankax med sin lilla bil.

Kaffe och ljuvligt god kaka hemma hos henne och åååå, vilken trevlig lägenhet och jag faller pladask och tror att det är bostadsrätt, men icke .., och en hyra om jag skulle ha råd med, men åååå, så fint .., och med uteplats dessutom!



Därefter åker vi till Allhelgonakyrkan, även det i Lund, där Halmstad Kammarkör ska ha någon slags konsert med anknytning till astronomi.

Kyrkan är så otroligt vacker .., med välvda tak som närapå påminner om stjärnhimlen och konserten är lite annorlunda med filmduk och utklädda munkar och där är kanske tvåhundra besökare.

Bland alla sångarna står en svartklädd man med mörkt, lite gråsprängt hår och skägg.

På nästippen har han läsglasögon.

Det är pensionatsvärden.

Efteråt blir det kvällsmiddag hos rara Bettankax.

Paj .., sallad .., uppvärmt bröd .., ädelost .., och gott vin.

Allt möjligt hinner vi surra om!

Och så lite av Melodifestivalen (jag håller på nr 5 ...) innan vi tar tåget tillbaka och är hemma i Ystad vid elvatiden.

För första gången åker jag med nya tåget .., det som har texten "Här kommer ett vikarierande pågatåg" längs utsidan.

Åååå, vilket fint tåg!

I kupén intill sitter berusade unga män och skrålpratar och det är mörkt där ute och jag är svimtrött och flyttar mig från mittemotpensionatsvärden till näraintill.

Jag tänker på Melodifestivalen och hur det hela slutade.

Inte vet vi hur det har gått för alla artisterna, men det är väl bara att kolla på någon kvällstidningssida, förstås.

2 kommentarer:

mossfolk sa...

Du beskriver allt så bra att det är nästan lite snopet när inlägget tar slut och man upptäcker att man fortfarande sitter i sitt eget kök :)

Cecilia N sa...

I Allhelgonakyrkan i Lund upplevde jag min första Taizémässa, så den har en egen vrå i mitt hjärta.