torsdag 9 april 2009

Besök nr 2 ..


Läsare känsliga för blod och sprutor, ska nog låta bli att titta på filmen.
Kvinnan som stack mig heter Stina och var så rar och vänlig.
Det visade sig att hon känner Cowboy-Maria på affären.
Det är om gammaldanskurser i allmänhet och Maria i synnerhet, som hon pratar om alldeles i början.

Klockan åtta på morgonen är vi åtta patienter i vårdcentralens väntrum.

Alldeles tyst är det.

"Är det nån som möjligen vill titta på tv .,. det är ju nyheter ..?" frågar jag.

Jo, det är det.

Och sen ..,. är allt prat igång.

Allra mest pratar vi om Berlusconi och hans idiotiska uttalande om att de jordbävningsdrabbades ska se sin tältvistelse som en campinghelg.

Och så blir det prat om jordbävningen som drabbade Skåne den 16:e december i fjol.

Alla i väntrummet kände av den och en av kvinnorna berättar att hon hade varit alldeles skakig i benen hela dagen, ja, efter det som då hände på morgonen .., och hur ska det då ha varit i Italien ., ååå, så hemskt! säger hon och det nickas och hummas och herr Berlusconi, han står inte högt i kurs.

Lite över åtta kommer en av läkarna och öppnar dörren till sitt rum .., jag ser hur hon öppnar sin dator och samtidigt plingar det från kölappsvisaren .., då får den första av oss gå in till provtagningsrummet.

Det är en varm stämning i väntrummet.

"Du är från Norrbotten .., visst är du .. nä, kanske mer från Skellefteåhållet ..?" säger en man som jag känner igen som kund i affären.

Själv är han från Ångermanland och har en gång i världen spelat hockey för MoDo, som då hette nånting annat.

Och där är det äldre paret där mannen har Parkinssons sjukdom; även dom kunder i affären .., och kvinnan säger ..."jag kanske inte skulle ha känt igen dig direkt utan icakläderna, men jag hör din sjungande norrländska och då förstår man ju ..!" och det visar sig att mannen och kvinnan har sommarhus i Stora Skipås, bara några kilometer från pensionatet i Halland och jag får deras telefonnummer nedskrivet på en liten lapp ..."ja, så kan du ringa när du är där och så bjuder vi på kaffe, å, det skulle vara så trevligt!" säger kvinnan och ler varmt.

För varje ny patient som kommer in i väntrummet, hörs ett "Gomorron".

Skåningar är så otroligt artiga och jag översköljs av värme för dom här människorna som har så lätt att visa värme och vänlighet.

Sen är det min tur att gå till provtagningsrummet och jag säger "Glad Påsk nu till er alla!" och får en låååång och varm kram från kvinnan med sommarhuset i Halland och jag tänker att livet är så omåttligt generöst mot en .. !

Nu åker jag till landet Halland.

Jag ska bara vila.

En riktigt skön Skärtorsdag önskar den hostande bloggmadamen er alla!

8 kommentarer:

Evas blogg sa...

Ha det nu så gott i Halland! Vila och samla kraft. Kram!

Linda sa...

När jag sitter och tittar på din film så ropar Micke från köket:
- det där är ju Elisabet!
Jajamensan, hon demonstrerar hur duktig provtagningsköterskan i Ystad är :)
Jag är precis som du, de får sticka hur mycket de vill, men oftast fixar de det med en gång!

Tar du kvasten till Halland eller?

S o F sa...

Undrar om jag kan få byta min vårdcentral mot din tro?

Jag försökte få ögonkontakt och nicka lite åt de andra i väntrummet idag, men det gick inte nåt vidare kan jag säga.
Så säkert är det skillnad på var man bor (eller kanske på vilka som är där just samma dag som jag är där, och kanske annat spelar in också).
Jag/Vi kanske får flytta närmare sonen i Malmö...

Påskkram!

Lyckliga Grodan sa...

det låter som du druckit whiskey hela natten..
det kanske var single malt som kom ut..
;)

Elisabet. sa...

Till er alla: haha .., ja, visst var det en beslöjad röst .-.)

Helt ärligt tycker jag att människor i Ystad är så omåttligt trevliga och lättsamma.

Man känner sig välkomnad, precis så.

Christina sa...

Wow - vilken videobloggare du har blivit!

Jag tycker det är så hemskt med sprutor, men det var så trevligt att lyssna på ert småprat så det gick bra.

AnnaPanna sa...

Glad påskpuss mamma och pappa med för den delen! Han fick ingen när jag pratade med honom i telefonen och det måste ju vara lika för alla...

Tänker alltid på pappa Peter under påsken, han sa när Emma var liten "Ja, kan Lena PH döpa sin unge till Noa Månafare kan ju vi döpa Emma till Emma påskhare" :) Haha!

Elisabet. sa...

Anna: ja, detsamma till er .., och det är riktigt, det gäller att vara rättvis .-)