onsdag 8 april 2009

En annan slags graffti!


I SVT, kanal 2, visas hur några ungdomar i Malmö byter ut stenplattor på stadens trottoarer och i plattans (eller plattornas) ställe lägger de unga männen ett "konstverk", en ny platta eller flera .., ja, det blir som en tavla på trottaren!

Antingen kan det vara målat, eller en bild/ett fotografi .., och så är det som "vax" över.

Nåt så helt fantastiskt fint!

När jag blir helt kry, då ska jag ta tåget dit och ta bilder.

Mer om gatukonst finns här.
Jag ä l sk a r sånt!

6 kommentarer:

Inkan© sa...

Jag såg programmet - intressant - och det finns ett spänningsmoment för ungdomarna att kunna göra något som nästan är "kriminellt". -i alla fall olovligt.
Själv har jag sett s.k. "konst" eller utsmyckning på trädstammar, trottoarer och belysningsstolpar.
Vilka som är "konstnärerna" vet jag inte -men gissar på grannen Konstfack- som ju blivit omtalade för sin ifrågasättande och självupplevda "konst" som några elever tagit som sin uppgift.

Jag bor i ett område som numera blivit lite mer spännande - tror jag.

Sven Teglund sa...

Jag såg också programmet och det gjorde mig väldigt glad, särskilt den välvilliga personen från kommunen som såg positivt på det hela. Det är ju ovanligt att man kan ta tillvara kreativitet och låta det förgylla tillvaron istället för att bara bli provocerad.Men det var ju vackra bilder förstås och det gör det lite lättare. Poliserna var också hyggliga. Kul program förresten, Nina Björk, hon gillar jag skarpt!

Elisabet. sa...

Inkan och Sven: egentligen är jag inte det minsta förtjust i spray-graffiti där det är ett enda virrvarr .., men det här tyckte jag sååå mycket om och precis som du säger Sven, det här .., dels poliserna men också kommunpersonalen .,. det gjorde mig så GLAD.

Och om jag själv skulle komma och promenera och se sånt här .., ååå, jag skulle bli LYCKLIG!

Dessutom tycker jag att ungdomarna var så ..., ja, fina och rara.

Anonym sa...

Vilken bra idé - tänk om man kunde få bort klottret på det viset!
Ungdomar behöver få utlopp för sin energi och kreativitet, varför inte engagera de unga mer i utsmyckning av våra stadsmiljöer?

bettankax sa...

Vet du, jag har sett några "konstplattor" på riktigt. Jätteläckert!

Tänker på dig extra mycket torsdag morgon. Håller tummarna att trycket är bättre. Kram

gunnar i vaplan sa...

Hej Elisabeth.
Såg också programmet och blev glad.

Kolla in denna sida.
http://www.gatukonst.se/

För några år sedan var jag till Barcelona, en fantastisk stad och med massor av sköna grafittis.. Googla på
"raffiti barcelona" så hittar du massor av häftiga länkar till väldigt fina gatumålningar.