söndag 5 april 2009

Ingefära och vitlök ..



Medan jag sitter i min lilla 1:a och dricker te, spetsat med riven ingefära och vitlöksklyftor, tittar jag lite förstrött på danska kanal 1, som sänder direkt.

Det är "Tv-Avisen" som berättar att Danmark har fått en ny statsminister, Lars Lökke Rasmussen, men med danskt ö.

Nu dissikeras herr Statsministern så där som när man i biologin i högstadiet studerade myggor i mikroskop.

Att herr Statsministern hellre tar sig en pilsner och en fläskesteg än en aldrig så flådig middag, det tas upp om och om igen.

Och herr Statsministerns bror och pappa (som dagen till ära fyller år) intervjuas.

"Hur kommer ert liv att förändras med en son som är statsminister?"

"Och hur känns det med en bror som blir så känd?"

Jo, det känns bra, säger dom.

Pappan ser ut som helt vanlig liten farbror.

Och på Amalienborg trängs venstreanhängare som viftar med pappersflaggor och det sjungs och intervjuas och klickar från kameror och snart har jag druckit upp mitt te.

Inga kommentarer: