onsdag 22 april 2009

Ledig dag ...

Sitter på stentrappan och dricker kaffe.
Gosar med Pelle.
Ryktar hans päls.
Borstar bort katthår från mina långbyxor.
Fixar middag.
Räfsar bort pinnar och löv.
Hjälper pv med veden.
Diskar.
Planterar kryddväxter.
Tar upp en drunknad mus från tunnan med regnvatten.
Tänker länge på den lilla musens öde.
Vilken hemsk död!
Får nästan ont i magen.
Mumsar på gröna druvor.
Kollar vinrankan på den inbygda altanen .., nu grönskar kvistarna.
Apropå vindruvor, alltså.
Läser sms.
Kollar bloggar.
Beslutar mig för att duscha.
Får present av pensionatsvärden .., duschkräm med vaniljdoft.
I love it!
Eller så var det med honung?
Kämpar med korsordet.
"Ska jag hjälpa dig ...?" frågar pv.
"Ja, gärna ...", säger jag.
Efteråt .., målar han fönsterkarmar och klipper gräsmattan, men i omvänd ordning.
Själv inväntar jag Gokväll.

Ja, jag är trots allt femtiofem år.

4 kommentarer:

bettankax sa...

Du beskriver verkligen "det goda livet". Tycker det borde vara en självklarhet för alla 50+ att tillbringa X-antal dagar per vecka på detta sätt. Låter bra att åtminstone stundtals njuta av att bara sitta och glo...och göra det som faller en in.

Elisabet. sa...

bettankax: jag önskar att jag vann 10 miljoner.

Då är detta vad jag skulle ägna mig åt.

Jag kunde eventuellt jobba lite när jag kände för det .., göra frukost åt mina arbetskamrater, jag menar, mina före detta arbetskamrater .., så där när anden föll över mig.

Frukostanden.

Cicki sa...

Låter som en alldeles perfekt och välanvänd dag.

Elisabet. sa...

Cicki: åååå, det blev det också!