tisdag 21 april 2009

Om att "sko av sig" och lite annat ..



"Bettan! Glöm ej lungröntgen kl.14.30!" hade jag skrivit på min anslagstavla på jobbet.

Och när klockan är lite över två susar jag iväg på cykeln och parkerar utanför sjukhuset .., tar hissen till plan 3 .., känner inte igen mig sedan jag var där med mamma .,. ny reception, jaha ja ..,, och så hittar jag en ledig stol i väntrummet.

Nu har jag lärt mig .., så på skånskt vis hälsar jag på de övriga ..,"hej på er alla ..!" när jag slår mig ner.

Och där till höger om mig upptäcker jag Lilly som var trogen kund i lilla affären, ja, tillsammans med maken Nisse som inte längre är i livet ., och intill henne sitter dottern som är i min ålder.

Vi pratar om kvartersbutiken där jag arbetade i tretton år och vi pratar om alla ägare som har kommit och gått i den affären.

"Jag handlar där ännu, men det är lite annorlunda numera, om man säger så .., mannen i kassan brukar sitta och titta på arabiska filmer i sin dator, den står vid kassabandet .., och ibland pratar han i sin mobil, men allra mest står dom och röker utanför entrén ..", säger Lilly.

Mitt emot mig sitter en man i svårbestämd ålder.

Hans högra öga är helt igenmurat och alldeles lilafärgat, jag har god lust att fråga honom om han har åkt på däng, men vågar inte?

Det finns gränser.

Och där är en annan man i rullstol och en lång herre som slår sig ner och genast tar av sig skorna.

"Han sko av sig ...", som min pappa skulle ha sagt.

(Sa vi verkligen så? Jo, det tror jag. "Jag måst sko av mig ...").

Efter en kvart kanske, kommer en sköterska och ropar upp mitt namn.

Jag hänvisas till nåt som liknar en skrubb där jag får ta på mig en vit landstings-t-shirt och jag känner nästan inte igen mig själv .., ty till min förvåning kan man tro att jag har yppiga bröst .., jag, som aldrig nånsin har åtsittande kläder, ja, det här blir en ny upplevelse!

Att röntga lungorna går i ett huj; det är som ett löpande band bara.

"Vänd dig om, håll andan .., andas ut!"

"Stå stilla!" Fyll lungorna, håll andan! Andas!"

Efteråt får jag lämna T-shirten i en tvättkorg (vilket slöseri .., använd i fem minuter!) .., och sedan är allt klart och jag cyklar hemåt i solskenet.

Nu stundar tågresa till landet Halland och till pEllegubben!

Åååå, vad jag längtar!

9 kommentarer:

Turtlan sa...

Märkligt.... en T-shirt på sig?

Här får man röntga sig utan något på överkroppen, ombyte i ett litet bås i direkt anslutning till röntgenlabbet´.

Ja verkligen slöseri!
Tvätta är INTE gratis! Engångs är t o m billigare ibland ( men mindre miljösnällt...)

Bra att kära doktorn undersöker Dig från topp till tå så här!

Go tur till Halland landet!

anna of sweden sa...

När får vi se en bild på dig på bloggen?
Yppiga bröst eller inte - jag är så nyfiken på hur kvinnan bakom alla de fantastiska orden och iaktagelserna ser ut! :)

Ha det riktigt skönt i Landet Halland.

Kram!

Anonym sa...

Här röntgar man lungorna iförd inget på överkroppen.
Håller med Turtlegirl, det låter lite slösaktigt.
Hoppas du har hostat färdigt nu!

Ha det så bra med pElle och PV!

Bloggblad sa...

Anna of Sweden: Hon är precis lika vacker som orden hon skriver!

Elisabet. sa...

Turtlegirl, Marskatten och anna of Sweden och Bloggblad: haha .., ja, jag förstår inte heller varför man skulle ha t-shirt på sig, men ärligt talat var det då skönt.

Slippa visa fläsket så där offentligt ,-)

anna of sweden: du vet det kanske inte, men bloggblad är skumögd .-)

Ingela sa...

Klä av sig och sko av sig. Självklart.

Christina sa...

Det lät snällt med den där t-shirten tycker jag.

Hoppas som flera andra att du har hostat klart nu!

anna of sweden sa...

Fniss. Är du det, Bloggblad? Skumögd.

Av någon anledning så tror jag på Bloggblad
och inte på Bloggmadamen. Så det så. ;)

Elisabet. sa...

Ingela: jo, men så är det ju! Jag hade nästan glömt bort det! Tack.

Christina: det tycker jag med .., det kändes lite lättare ..-)

anna of sweden: ,-)