onsdag 22 april 2009

Nästan det bästa som finns ...


Igårkväll på tåget.
Jag fastnade på ordet längst till höger som handlade om ryttare.
Ringde min hästägande dotter, men kom inte fram.
Fick hjälp av pv senare på kvällen.
Jaha ...! Spanska Ryttare .., då förstår jag.

... det är att ha ett helt olöst korsord framför sig.

Att vika tidningen så där som man vill ha den .., kolla att favoritpennan är med (nä, inte blyerts ..) . och så sätta igång.

Det förunderliga med korsord, det är att man kan fastna på något ställe och rent hopplöst är det att ta sig vidare .., men så låter man det hela vila några timmar eller över natten och kan man tänka sig .., nästa gång man tar sig en titt på det hela, då kommer man på precis hur det skulle vara!

Jag ä l s k a r att lösa korsord!

Som yngre var det Snipp Snapp i Året Runt och på min byrå hemma i Malå stod en vit pigtittare som jag hade vunnit som första pris, ja, i just den tidningen och med just det korsordet.

Alla korsordsälskare har sina favoriter.

För mig är det Kvällsposten.

Min störstasyster är en hejare på att lösa tidningen Vi:s olika korsord och dom är, åtminstone enligt mitt sätt att se det, riktigt knepiga.

Och australiensyrran är likadan.
Ja, inte knepig, men ... korsordsgalen.
Gissa, vad jag i veckor har sparat till henne ..., nu när hon kommer hem till Sverige på visit om en månad.

Just det.

Drivor med korsordsbilagor.

8 kommentarer:

Daisybramble sa...

Åh, jag älskar också korsord! Och sudoku! I perioder löser jag helst korsord, sen snöar jag in på sudoku ett tag. :)

Elisabet. sa...

Daisybramble: (välkommen hit!) ..., Sudoko är inget för mig .. jag vill ha BOKSTÄVER .-)

Anonym sa...

Tänker på ordet Ställtid.... lägga saker åt sidan tills de legat till sig ungefär.
Kanske inte helt rätt betydelse på Ställtid, men sak samma. Jag kallar det för ställtid :-))

JobbTurtlan

Elisabet. sa...

JobbTurtlan: jo, men det är nog nåt sånt. Hjärnan får vila lite ...

Monet sa...

Jag har också korsordsdille. Men med några års mellanrum! Fastnar jag så går det timmar!

Min största bravad är att jag löste Svenska Dagbladets faktiskt MYCKET svåra korsord och vann 100 kronor. Min mamma som löser det varje helg blev svårt avundsjuk!

Elisabet. sa...

Monet: grattis! Vilken bedrift .. nästan, men bara nästan .., i klass med pigtittevinsten ..-)

Bert sa...

Klarar din syrra VI:s storkryss i februarinumret, så ska jag bjuda henne på fika. Skicka räkning till mig. Du kan få en kopp också.

Elisabet. sa...

Bert: jag ska genast kolla med henne ..-))