fredag 15 maj 2009

Fredagkväll ...


Västra sidan av Irland. Dit kan man längta.
Till den Totala Tystnaden.
Det var i höstas .., pv och jag själv och den hyrda bilen med ratten på fel sida.
Om man klickar på bilden, så förstår man ännu mera hur det ser ut.


Alldeles totalt slut på är jag när arbetsdagen är tillända.

I klädskåpet har jag mina egna kläder, men är för trött för att orka byta om.

Cyklar hemåt med rosa väskan i cykelkorgen ., hälsar på kunder på väg till eller från affären .., upptäcker att Aklejan som jag planterade utanför mitt fönster i fjol .,. att den blommar nu!

Inte den vackraste Aklejan jag har sett, men fin ändå.

Himlen är ljust blå.

Med posten har kommit en kallelse till gynekologisk cellprovskontroll, vilket jag nog aldrig har varit med om tidigare i Ystad och alldeles häpen blir jag.

Det är till Barnmorskemottagningen man ska vända sig och barnmorskor tycker jag om, så det blir nog bra.

I mitt tvättställ ligger arbetsbyxor och strumpor och skvalpar i vattnet.
Tvättmedlet visar sig vara slut, så det blir flytande tvål i stället och det går lika bra.

Min mamma, som verkligen var en människa som nästan aldrig såg hinder i nånting, hon tog helt enkelt hundschampo och tvättade sitt hår med, när Sunsilkflaskan visade sig vara tom.

"Det är nästan det bästa schampo jag har haft ...!" utbrast hon sedan lyckligt.

Jag minns hur jag skämdes .., och livrädd var jag att någon klasskamrat skulle höra detta hemska.

Nu .., blir jag varm i hjärtat bara vid tanken.

Så kan det också bli.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Nej, ratten sitter inte på fel sida utan på rätt sida för vänstertraffik. Man har bra sikt när man vill köra om andra motorister t.ex.
Fast jag förstår vad du menar.:)

Lillan i Cornwall

Elisabet. sa...

Lillan i Cornwall: jo, såklart har du rätt! Men fy, så rädd jag var i början! Jag tyckte jag satt så nära den mötande trafiken, men det är ju samma sak i Sverige .., fast tvärtom ..-)

Lisette sa...

Jag gillar dig verkligen Elisabeth för dina fina go'a tankar om din gamla mamma. Det gör mig också varm inuti. Så fint det där att något man tyckte var skämmigt kan tvärvända och kännas så fint. Kram på dig.Sov gott,jag finns någonstans ute på savannen men ganska nära någon värme.

Elisabet. sa...

Lisette: ,-)

Jag tycker om dig också ! säger jag varmt leende och med en massa glädje inombords.

Och ja, tänk vad man (jag) skämdes över mina gamla föräldrar. Pappa var 44 när jag föddes och mamma 33 .. ingen i klassen hade så lastgamla föräldrar ..-)