onsdag 13 maj 2009

På kvällen ...


Längst till vänster Göran (Fisk, f.d. mattelärare), längst uppe hans fru Guns hand (Skytt och f.d. småskollärare) .., underbart vacker hand längst till höger som tillhör en annan mattelärare och Jungfru, nämligen PV .., och längst ner i mitten, bloggmadamens skrynkliga variant (Stenbock och kassörska är hon).
Alla utom kassörskan har vänster tumme upp när dom knäpper händerna som till bön.


... blir det middag hos pv:s grannar, Göran och Gun, båda pensionerade lärare från Småland.

Deras hus är det vackraste jag någonsin har sett, det b a d a r i ljus.

Stora härliga fönster .., ljusinsläpp från taket (tänk stjärnhimlen om höstkvällarna ...) och inte en pryl i onödan!

Det blir en trivsam kväll med fläskfilégryta och ris .., och till efterrätt rabarberpaj med vispad grädde.

Lite rött vin till middagen och en gin&tonic alldeles i början.

Precis lika bra som blodtryckssänkande medicin, tror jag.

Vet jag.

I flera timmar blir vi där.

Pratet går runt, runt .., det är prat om segling .., blodtryck .,. Pulmicort (nu är man i den åldern att alla runt bordet går på nån slags medicin, säger vi och gapskrattar ...) .., hundraser .. (där finns en Cairn-terrier som heter Adde och som trånar efter löptiken Molly som bor nere i backen i ett rött hus ...) och det är prat om resor, barnbarnsglädje, aktier, förluster och vinster och om allt möjligt annat.

Detta att sitta samman och äta .., det är nog en slags lycka det.

Stryk ordet "nog".

5 kommentarer:

Anonym sa...

Din blogg beter sig konstigt,iblan kommer gamal inlägg upp ibland det senaste,bara så du vetBabsan

Anonym sa...

Men stavkurs vore inte helt fel gamla och ibland ska det vara

Elisabet. sa...

Babsan: jag såg att det var så hos någon annan också .., det måste ju vara Blogger som strular ...?

Anonym sa...

Ja jag märkte det med senare...

Bettankax sa...

Första gången jag ser en ring på fingret ditt. Fint! :)