torsdag 14 maj 2009

Sånt som är annorlunda ..



Hos mig, där jag bor väldigt nära gågatan här i stan, är det ett förfärligt liv utanför mina fönster.

Bilar som kör i racerfart.

Skrik och skrän.

Aldrig att jag ser stjärnhimlen.

Men på pensionatet, nära hvet i landet Halland .., är det annorlunda.

Om det är fint väder och kväll, är himlen alldeles översållad av stjärnor!

Och där är alldeles tyst.

Alldeles, alldeles tyst.

(Det är inte ett UFO som seglar iväg till höger i bilden .,. det är sängkammarlampan som speglar sig i glaset ...).

4 kommentarer:

Anonym sa...

Så u n d e r b a r t!
Lugn och ro
Stillhet
Sammetssvart natt med stjärnor som faktiskt syns...

Elisabet. sa...

Marskatten: ja .., allrahelst som här brukar vara rena discot!

Jag sover sååååååå gott där.

Rexxie sa...

Det är faktiskt det enda jag saknar från mitt hus i Karlskoga, att det var helt tyst på nätterna (inga fläktar i ventilationssystemet) och att det var någorlunda svart...

Monet sa...

Sådär har vi levt i nästan 15 år på vår skärgårdsö.

Alldeles svart och magkurrstyst när det inte varit otroliga månskensnätter eller stjärnhimlar som man böjt sig bakåt för att se, så långt att man nästan ramlat av förundran eller yrsel.

Här i vårt hus i Provence är det alltid lite ljud. Men fransmännen lägger sig tidigt, vid 22-tiden är det tyst och vi har också fantastiska kvällshimlar, månsken och en annorlunda stjärnhimmel. Orion ligger inte där den ska men man vänjer sig nog.

Det du upplever på pensionatet är värt mera än all blodtrycksmedicin i världen!