tisdag 2 juni 2009

För ovanlighetens skull ...



... blir jag kvar hemma i Ystad den här tisdagen.

Mest för att jag vill komma ifatt mig själv.

Mycket blir gjort.

Tvättstugan är bokad .., jag dammsuger och torkar golv och slänger drivor med dagstidningar.

Och ligger på soffan Ektorp och läser älsklingstidningen från första till sista sidan.

Tänder ljus.

Tittar på SVT-dokumentär via webben, ni vet, den där norska filmen som jag ramlade rakt in i.

Telefonen ringer.

Det blir prat med pensionatsvärden som ringer från landet Halland och låtsas att han är en ny bekant från dejtingsidan och nu undrar han om vi kan träffas, ja, förresten, kan vi inte gifta oss med en gång .,. han tycker att damen på bilden verkar trevlig och jag säger att det kan vi väl, ty damen i fråga är dödens less på dejtingsidor och nu tar hon vad som bjuds, jodå, det går bra med mannen från Halland, ja, hur ser han ut, förresten?

"Tja, han har håret blåst rakt uppåt och så har han inget skägg ...", svarar dejtingmannen från landet Halland.

"Jahapp, ja, då får det vara ...", säger jag.

Och sen frågar jag hur det är med Pelle?

"Jo, han ligger och sover ute på altanen .,. han sover ju nästan jämt", säger pensionatsvärden som är i färd med att ta sig pannkakor.

Jahaja.

"Menar du plättar eller pannkakor ., typ ugnspannka?" frågar jag.

Han menar pannkakor.

Stora pannkakor.

Alltså plättar.

14 kommentarer:

JULIEK sa...

: = )

Linda sa...

Pannkakor!
:D

Turtlan sa...

Nä, pannkakor!

Plättar är SMÅ!
Steks i en plättlagg där flera plättar får plats *L*

Pannkaka är pannkaka.
Håller med PV jag!

Turtlan sa...

Åh.... friade han....!

Lika bra slå till. Kolla brottsregistret först bara.
Många skumma typer på nätet ;-))

M och jag brukar skoja att han hittade mig på Eniro.
En historia bakom det men nu är jag så hungrig så det får gå före mera blogga.

Pannkakor.... ja det skulle vara gott!
Hjortronsylt till....?

Ska kanske ta vägen om Halland hem :-))

KvällsHungrigaTurtlan

Elisabet. sa...

Lindalotta och Turtlan: plättar kan även gräddas i ett stort plättjärn, så dom blir som crepés, fast inte ihoprullade.

Så det så .-)

I Västerbotten heter det plättar.

Elisabet. sa...

Turtlan igen: ja, det verkar vara en underlig typ, den där dejtingmannen.

Jag tar det lugnt och vill nog gärna se honom på riktigt först innan jag säger ja ,-)

Turtlan sa...

Ja gör det! Kolla in honom först!

Å skriv inte på några papper utan att kolla först *L*

Oki då, plättar, kärt barn har många namn....

Anonym sa...

Kolla in på denna pannkakssida, där finns svaret på vad som är vad :-)

http://www.pannkakor.se/

Hos mig är plättar små som gräddas i plättlagg.
Crepés gräddas i en crepéspanna

/gonatt från gunnar i vaplan/

bettanpannkax sa...

Plättar KAN gräddas i stort plättjärn! Elisabet du har rätt!

Evas blogg sa...

Låter kloka att hinna ikapp sig själv. Hoppas du får en fin ledig onsdag.

Elisabet. sa...

gunnar: ja, jag ska nog visa dig min plättlagg nån gång .., jag har haft en där man gräddar sex eller sju småplättar, men OCKSÅ en med en enda stor och det kallar vi plättar hemma, så försök inte övertyga mig om nåt annat ..,-)

bettankax: äntligen en som vet!
Kram i natten till dig ,-)

Rexxie sa...

Om Gunnar i Vaplan hade bläddrat vidare på pannkaks-sidan som han hänvisade till hade han sett följande på kuriosa-sidan:

I nordligaste Sverige (och kanske i Finland och på Åland) säger man

* pannkaka
* plättar
* småplättar

om det som man i övriga Sverige kallar

* ugnspannkaka
* pannkaka
* plättar

LindaLotta sa...

Jag tycker att bettanpannkaka är inställsam som en pannkakssmet......
Puss :)

Anonym sa...

Tänk att det kan bli så mycket liv bara för att jag skulle käka pannkakor till middag. Det blev i alla fall fyra och en halv, med lingonsylt på. Gott var det också.
PV