onsdag 3 juni 2009

Tillsammans ...


Australiensyrran berättar om mellanlandningen på Heathrow i England.
Och om den vänliga kvinnan från något asiatiskt land som hjälpte dem med incheckningen.


Från landet utanför Hörby, kommer mina båda storasystrar på besök.

Jag bjuder på lunch; kokt kyckling med ris och currysås, broccoli och kokta morötter .., och till efterrätt blir det nybakad citronkaka med jordgubbar och vispad grädde.

Så där sitter vi runt slagbordet och pratar om allt möjligt.

Vi brukar inte vara direkt öppna med varandra om känslor .., men idag blir det ovanligt mycket av den varan.

Inte några våldsamt djupa samtal, men ändå.

Mer än vanligt.

Och jag sitter där och undrar när vi senast satt tillsammans, bara vi tre?

Rollerna är sig lika.

Hon som är störstasyster är som vanligt ordentlig och förutseende, så när vi går på promenad på stan och regnet vräker ner, fäller hon helt enkelt upp kapuschongen på sin jacka.

Mellansystern, hon som alltid har varit så flärdfull men kanske inte längre är det, har midjekort skinnjacka och tänker mest på frisyren som nu ska falla ihop som en inte-längre-så-luftig-sufflé.

Och hon som är lillasyster är minst klädd av oss tre och virar sjalen runt huvudet och ser ut som en kvinna från något muslimskt land.

Ungefär så var det.

4 kommentarer:

Mildamakter sa...

Vilken underbart härlig dialekt!

Hon låter som jag kommer ihåg att min farfar gjorde (han kom från Råneå).
Han dog när jag var 6 år och jag trodde inte att jag kom ihåg hur han lät, men nu gör jag det :o)

Elisabet. sa...

Mildamakter: betänk då att hon har levt i Australien i mer än 30 år! Nu är hon 64 ..., och jag blir så full i skratt när jag hör att hon säger "ajtomat" (automat) .., precis som många gör hemma,-)

anna of sweden sa...

Vad härligt med en systerträff!
Har du varit nere i Australien
och hälsat på någon gång?

Elisabet. sa...

anna of sweden: jo, men det är länge sedan .., 1986, när jag väntade sonen. Då var vi där i en månads tid.
Det här är tredje gången på 30 år som vi ses ..-)