lördag 6 juni 2009

Nån slags utsikt ...

I Ring-så-spelar-vi diskuteras hur vi på bästa sätt ska fira vår nationaldag.

Lyssnarna uppmanas att skicka in sina bästa tips.

Personligen tror jag så här: måste man liksom tvinga fram förslag för hur vi ska fira vår nationaldag, då blir det aldrig nåt naturligt firande.

Det blir bara .., konstlat.

Själv ska jag ut på färgletarjakt.

Två par linneplagg som fått klorinstänk på sig, ska omfärgas.

Och så fotboll, Sverige - Danmark, ikväll.

Det är det bästa av allt.

9 kommentarer:

qi sa...

Färgletarjakt! Vilken bra nationaldagssyssla.. :-) Liksom att tvätta, som Inkan, och som att läsa, vilket jag bl a ska göra.

Har du bestämt vilka färger du ska ha eller blir det stundens ingivelse som bestämmer?

pralinen sa...

Håller med om att behöva fundera hur måste vara beviset för att et är något påtvingat...

Vi pic-nickar med broderns familj, inte för att fira utan för att träffas - kusiner mellan 5 och 18 ses i en nationaldagsbefriad park...

Ingela sa...

Varför har du klorinstänk på kläderna? Föreligger desinficeringsbehov i hemmet? Har du diskuterat detta med Pv?

undrar miljöintresserad skolfröken.

Anonym sa...

Ja du Ingel, nog har jag försökt påverka henne att a bort sådant trams som klorin.
Men madamen är inte en person som ställer in sig i några led. Hyser dock visst hopp om att klorinnyttjandet har minskat och kommer att minska ytterligare. Kanske helt försvinna, om min önskan uppfylls.
PV

Elisabet. sa...

qi: nej, ungefär samma färger ., plommonlila och rosalia. Är man enjängd så är man ,-)

pralien: exakt!

Ingela: jag har vita mattor hemma hos mig och det enda som får bort smutsen rejält är klorin. När jag får pengar över, ska jag köpa andra färger på mattorna, då försvinner Klorin helt och hållet.
Jag lovar.

Elisabet. sa...

Ingela: jag tar det på "jag-har-ju-ingen-bil-kontot" ,-)

Ingela sa...

Ingen bil ger poäng, givetvis.

Men har du provat syrebaserat blekmedel på fläckar? Klorinet tar inte bort nån smuts, bleker bara bort rester av "smutsfärg" som tvättmedlet inte klarar.

Elisabet. sa...

Ingela: nej, inte alls. Går det under nåt annat namn än syrebaserat ...?

Ingela sa...

Testa märket "Ocean", finns bl.a. på Granngården. Vet inte om det funkar på fläckar så, men för att behålla vita textilier vita räcker det med en matsked i maskinen nån tvätt då och då.