söndag 16 augusti 2009

Allt handlar om ...


Athen. Lugnt och fridfyllt. Idylliskt. Ren luft.
Jo, säkert ...

... att vara f l e x i b e l.

Går det ingen båt till den där härliga grekiska ön som man tänker sig komma till på kvällen, får man vända på kuttingen.

"Nä, men ååå, så underbart att få tillbringa en rofylld natt i Athen .., det har man ju alltid drömt om!"

Så får man tänka.

Men tänk om det inte går någon båt förrän två dagar senare!

Ja, då får man helt enkelt byta ö.

Jajamensan.

Det gäller att inte vara enjängd.

Och det är man ju inte.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Och det är man ju inte...
Flexibilitet var ordet!
Det blir säkert toppenbra!

Bert sa...

Men kan ni inte hitta ett flyg till Santorini eller Mykonos istället, som kanske passar in med färjorna?

Man behöver kanske inte flyga till Athen.

Elisabet. sa...

Marskatten: ,-) Nä, absolut inte!

Bert: vi har redan bokat flyget .., och jag har även skrivit till hotellägaren på Sifnos och hört med honom .,. han måste ju veta när båtarna anländer.
Visar det sig vara hopplöst, kan man, det har jag kollat, t.ex. flyga till Samos och ta ett boende där .., där har jag varit förut och älskade ön .., det går ju det med.
Och så tar man Sifnos när man åker en annan gång och har mera gott om tid?

Turtlan sa...

Hotellägaren borde ha stenkoll på båtarna till hans ö!
Vänta in hans svar Du!

Jag tänker att ju fler saker att passa ( tex först ett inrikes flyg från aten, sen en färja på slutet) ju större risk att man missar något och allt stuper.
Bättre med en natt i Aten ifall det stämmer bättre!

Hoppas det går ihop sig med tider.
Hotellet där på Sifnos lät ju lockande!!! Bra pris också!

Jag tar alltid emot resetips vet Du ju!

Elisabet. sa...

Turtlan: ja, jag räknar med det också .., att dom som bor där ju måste ha koll ..?

Det här med Samos är inte bökigt, egentligen.

Det är bara att byta plan och landa på Samos och så samma sak tillbaka.

Men .., nåja, vi får väl se.
Fast ååå, vad jag föll pladask för Sifnos .-)

Christina sa...

Oj vad det går fort på din blogg, nu har jag scrollat bakåt och fattar vad det handlar om. Håller tummarna, för att ni hamnar på Sifnos!
Du milde vad där ser trevligt ut!

Elisabet. sa...

Christina: ja, dit vill jag verkligen. Men nog BORDE det väl gå att ta sig dit dagligen .., ? Hur gör människor som bor där ...?

Anonym sa...

Ta sig dit
Det finns bra förbindelser med många öar liksom med fastlandet. För att ta sig hit är det förmodligen bäst att flyga till Athen och sedan ta färjan (5 timmar) eller flygbåten (2 timmar) från Pireus. Alternativt kan du flyga till Milos eller Paros, även om den senare ön är lite väl långt borta.
Hur fan kan man boka utan koll????

Elisabet. sa...

Till Anonym som inte skriver ut sitt namn: Allt det där vet jag .., biljett till Athen finns redan, men att det skulle vara sååå långt mellan färjorna till öarna (då menar jag hur pass ofta dom frekventerar resp. ö), det hade jag inte förväntat mig.
Men det löser sig, ska du se.

Christina sa...

Du har flyt Elisabet ;) Det reder sig säkert :)

Anita sa...

Elisabet: jag är nästan övertygad om att det går dagliga turer från Pireus till Sifnos. Vad jag förstod på en sida jag hamnade på så tar resan bara ett par timmar (med katameran) dit, och då bör det gå turer ofta tror jag. Jag tror du kan vara förhoppningsfull!

Annas mamma sa...

Ja, jag har nog tittat på samma sida som "smulan". Det verkar gå båtar hela dagen mellan Pireus och Sifnos, en natt i Athen kanske och sen löser det sig nog. Vilken härlig ö det verkar vara! Läste om en karl från Ljungby nyss som varit runt där i 6 veckor, seglat, men han skrev ingen dagbok eller hade foton, hade inte kommit så långt med det än;-)

Elisabet. sa...

Smulan och Annas mamma: under högsäsong går det säkert båtar dagligen .., men efter den 6:e september minskar trafiken.
På alla som jag har gått in och kollat på, är det ingen tur på torsdag,men väl fredagmorgon.
Eftersom vi kommer dit på onsdag mitt på dagen, missar vi båten med en timme ...-)
Hotellägaren lämnade ett telefonnummer, så det ska jag ta mig an. (ja, förmodligen någon bokningsbyrå ...?)

Elisabet. sa...

Till alla: nä, det går helt enkelt ingen färja på torsdagar och inte på tisdagar heller .., så den härliga ön Sifnos, den får vi nog besöka en annan gång.

Nåja.

Det blir spännande det här .., att se var vi slutligen hamnar .-)

Tur att man är ... "flexibel", skriver jag och smajlar för mig själv.