lördag 15 augusti 2009

Igår, i kassan ...

Liten tös på fem år möter leende min blick.

"Vet du .., idag får vi en trrröska ....!" säger hon lyckligt.

"Å, en tröska ...? En skördetröska .. ?" frågar kassörskan som är jag.

"Aaa .., vi ska skörda vete ..", fortsätter tösen.

Det är då man förstår att man bor i ett jordbrukslandskap.

Och en stund senare ...

Då kommer lilla Tilde som har ekorrpigga ögon.

Sex år, är hon.

Hennes mamma småskrattar lite ... och så säger hon ..."ja, vi har fått stå i din kö, för Tilde sa att ..., jag vill gå till min kompis."

Tildes kompis .., åååå, det är en 55-årig kassörska det.

Länge, länge efteråt .., blir jag så inutivarmglad bara av tanken på lilla Tilde.

Och så är det verkligen, att det bästa med att arbeta i affär, det är alla småttingarna som förgyller ens tillvaro.

Just så är det.

2 kommentarer:

Inkan© sa...

Precis så är det Elisabet,
Barn ÄR lycka!
Ha en skön helg också- det har jag som både springer fort,hoppar högt och hoppar långt den här helgen och några dagar till...

Elisabet. sa...

Inkan: ja, verkligen!

Jag blir aldrig så glad som när såna där småskitar kommer in och handlar och sitter och plir-smajlar så varmt i kundvagnen.