onsdag 12 augusti 2009

Nu är det fest i stan ...



Att bo på Regementsgatan i Ystad, det har sannerligen sina avigsidor.

Det är skränigt, gapigt, bråkigt och stökigt och bilisterna kör som vore detta Mantorp Ring.

Hemskt är det.

Utom vartannat år.

Då är det nämligen Military Tattoo i stan och då är det bara så helt underbart att kunna öppna dörren och under ett par dagars tid få ställa sig på trappan och mötas av taktfst musik och stiliga män och kvinnor.

Och hela gatan är kantad av parkerade bilar vars ägare nu ska se föreställningen borta vid gamla regementet - 2 minuters promenad härifrån -.

Efter varje föreställning (ååå, ni måste klicka .., det är sååå vackert!) blir det ett hejdundrande fyrverkeri.

(Gissa, varför jag inte åker till landet Halland i helgen ..., jo, just det. I gengäld kommer den rare pv hit.)



Och så vänder jag kameran åt andra hållet .. mot regementet till.

I många fönster tittar människor ut och på trottoarerna går människor som har köpt biljett och nu är på väg till föreställningen som snart ska ta sin början.

Blir man jag glad av sånt här ..?

Jepp.

(Och tänk er då när hela gatan är fylld av olika orkestrar .., säckpipor och allt möjligt .., jag hade varit - det var för två år sedan - och handlat och kom just promenixande då det hände .., och så gick jag där bakom all musiken på väg hem till mig ....-)

4 kommentarer:

Evas blogg sa...

Filmade du inte precis när de gick förbi dig?

Cecilia N sa...

Så den berörde, youtubefilmen!
Jag tror aldrig jag hört den melodin tidigare.

Elisabet. sa...

Eva: jodå .. men jag fixade inte att lägga in den .., inte förrän senare.-)

Cecilia N: ja, visst är den vacker och gripande!

Annas mamma sa...

Highland Cathedral så otroligt vacker, nu längtar jag ännu mer till "ön" där borta.