måndag 12 oktober 2009

Nästan som Antikrundan ...


Mannen längst till vänster var min favorit. "Adam".


Filuriga Anna of Sweden
berättar om en tv-kanal som totalt har fångat hennes svärfar.

Och jag ler och kommer ihåg.

På 60-talet dök nämligen den ena westernserien efter den andra upp hos SVT.

Det var Prärie, Vägen Västerut, High Chaparall och inte att förglömma: Adam, Joe, Hoss och Mike i Bröderna Cartwright.

Och vem kommer inte ihåg Luke i den här serien ...?

Jag gör.

Och precis som Annas svärfar, så satt min pappa trollbunden framför tv:n.

Pappa var född 1910 och min mamma sa alltid att ..." ... du förstår Eliza, att det absolut bästa hos pappa, det är att han har kvar så mycket av pojken inom sig!"

Åååå, som han levde sig in i nybyggarnas kamp mot illvilliga indianer vilka alltid låg tryckta bakom någon bergskam, (allt som stack upp var någon enstaka fjäder ..., och då visste man ju att .., jaha, snart är det kokta fläsket stekt ...!) för att i nästa sekund, i full galopp, kasta sig nerför branten under våldsamt tjoande!



Kolla den här totalt underbara reklamtrailern ...!
Ungefär så var det, frånsett att här går det långsamt.

Under så gott som hela 60-talet fanns en enda tv-kanal i Sverige.

Först den 5:e december 1969, då var jag nästan femton år, presenterades en andra kanal, nämligen tv 2.

Ack, vilken händelse var nu inte detta!
Två tv-kanaler!!

Allt i svart-vitt, förstås, ty färg-tv introducerades först några månader därefter.

Ja, men tänk, vad man har fått vara med om! hälsar en för stunden nostalgisk bloggmadame.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Underbar film, med handling och allt.
När kommer fortsättningen???

PV

Elisabet. sa...

PV: ja, jag förstod väl att detta vore något som skulle tilltala en man som somnar innan underbara filmen "Italienska för nybörjare" är tillända ...-)

Evas blogg sa...

:D Skrattar åt er konversation! Little Joe was the guy for me!!!

Elisabet. sa...

rara vännen Eva som bjöd på husrum och god mat och trevligt sällskap i somras: nja, jag har nog alltid varit svag för mörka män .-)

Anonym sa...

Jag såg någon film för ett tag sedan med en lite äldre Bruce Boxleitner, och utropade förstås "titta, det är Bruce Boxleitner!". Min numera f.d. såg på mig med skepticism och sa torrt "who on earth knows who Bruce BOXLEITNER is".
Han kanske inte var så känd annars, men nog minns man.

Elisabet. sa...

Matildas fikarum: ,-)
När vi åkte till mamma i Sydamerika klev det på en man som såg ut EXAKT som denne Bruce .., det var på flygplatsen i Frankfurt. Han hade t.om. samma sorts hatt .., typ cowboy.

Jag nästan svimmade.

Och jag brukar inte förälskad i tv-figurer (frånsett Fader Ralph i Törnfåglarna och Adam i Cartwrights och säkert några andra ....), men denne Luke .., ajajaj .-)

anna of sweden sa...

Åh, vilket trevligt inlägg min käre svärfar inspirerat till! :D Yeeha!