söndag 11 oktober 2009

Utanför pensionatet ...



Lördag visar sig bli en solig och fin dag.
Hög och klar luft.
Så där som när hösten är som allra vackrast.


Etthundratjugofemkilo nyss upptagen sill, ser ut så här.
Fiskarna är betydligt större än den skånska sillen.



Pensionatsgrannen Göran, f.d. lärare i matematik och teknik, tar sig an "sin balja".

Fiskhuvuden skärs av.

Inälvor dras ut.

Själv tänker jag på grannen hemma i Malå, "tant Margaretha".

Sextital och sommar.

Hur många gånger stod man inte som väldigt ung och tittade på när hon "gredde ut" fisknäten?

Eller såg henne stå på knä på gräsmattan och rensa nyfångade gäddor?

Redan lästa lokaltidningen Norra Västerbotten som underlag och sedan fiskfjäll, gälar, lungor och inälvsslamsor som så småningom täckte hela mittuppslaget.

Och "lakasoppan" som hon alltid pratade om; den som sades vara så gudomligt god.

8 kommentarer:

Inkan© sa...

Härligt! Jag fick lära mig rensa fisk när jag var barn- vi lade ut nät i sjön och var uppe med tuppen och tog upp dem. Så fint det glimmade av allt "fisksilver" och abborrarna hamnade i en hink, siken i en annan och öring för sig själv.
Sedan fick man stå bredvid den vuxne och titta på innan man fick handskas med fiskrenskniven påp egen hand. Minns än idag hur stolt jag var när jag lyckades rensa fisk så den blev godkänd.

Hoppas det blev god sillamat -stekt, kokt, inlagd? Det var då länge sedan jag åt nyupptagen sill.

ab sa...

Gre ut fiskenät? Det är ju samma ord som det norska för kamma (sig) - gre håret. Kul!

Elisabet. sa...

Inkan: Jag försökte, så gott det nu gick, att filéa, men det var lättare sagt än gjort .., ty i huset finns ingen fiskkniv, så det blev en rundad variant och det gick väl ändå rätt bra.
Hemlagat potatismos till och pressad citron över fisken. Å, hjälp .., så smarrigt! Pv äter inte sill ..-(

ab: oj, det visste jag rakt inte.
Men det finns ju andra uttryck.
Min pappa sa alltid "ligg rolig!" till hundarna hemma och då menade han ju att dom skulle hålla sig lugna.

Bloggblad sa...

Die Heringe der Nordsee sind grösser als die der Ostsee.

Jag minns aldrig vilken som var störst, men jag glömmer aldrig den grammatiska konstruktionen. Men eftersom pv bor närmare Nordsjön måste de vara större.

Elisabet. sa...

Bloggblad: helt rätt, enligt fiskarherrarna! Dom här var MYCKET större än småsillen här kring kusten.

Christina sa...

Det där såg härligt ut! Vad gör de sen med all sill?

Elisabet. sa...

Christina: dom ska läggas in i ättika, sa herrarna.

Christina sa...

Smaskens, sa Christina.