måndag 30 november 2009

Idag ...


Namnsdagsbarnet tillsammans med sin mormor.


.... har älsklingssonen, han, den ende sonen man har, namnsdag.

Då är det A n d e r s.

Egentligen känner jag inte så förfärligt många män med det namnet, men några av dom är en f.d. klasskamrat från ettan till nian, ja, hemma i Malå (alltid så snäll var han!), en av de bästa chefer jag har haft - Anders Ohlsson boendes i Sjöbo -, en civilanställd rolig typ inom Sthlms-polisen - Anders Lundwall (hos honom och hans dåvarande fru spelades det oändligt mycket kort runt köksbordet!) -, och så förstås .., en riktig raring, nämligen den här mannen,

Den sist nämnde har dessutom samma efternamn som bloggmadamen!

Hemma i Västerbotten uttalas Anders som "Andärsch".

I Skåne kom det att låta så här: "Andörrrs!" med betoning på ö:et.


Och så blev han en vuxen man och mammahjärtat svämmar över av stolthet.

Så stort grattis till alla Anders-gossar - oavsett uttal - och största kramen går till sonen, som idag börjar sin veckolånga praktik i Malmö.

Ser ni en tjusig konstapel på någon av stadens gator, så skicka en slängpuss till honom från mamman.

10 kommentarer:

Rexxie sa...

Tackar, och eftersom det slaskar idag så får vi väl förhoppningsvis en kall och vit jul....

Annela sa...

...och min lillplutt, som igår blev 18 år har idag namnsdag. Tänk va, tårta två dagar i rad. Här hemma hos oss är det många olika uttal. Mannen från Norrbotten säger: Andösch, med betoning på AN, som skånska säger jag, Anndöörrs, med tungrots-r och Göteborgsbröderna (hans storebröder) kallar honom: Andess och ibland Andesch.

Omväxling förnöjer! I min telefon heter han Andersponken och stundtals kan han få heta Annorsapeugen.

Grattis till alla Andersar i alla fall!

Anonym sa...

Hej E!
Har sagt Grattis till min A idag, och inte kom han med ngt bra väder heller.Jaja behåller honom ett tag till:-)
Hoppas du mår bra och du vet brättre tider kommer...
En måndagseftermiddagkram/
Mimmi

Elisabet. sa...

Rexxie: fast det tror vi väl inte på ....?

Annela: se där, ännu en Anders! Hälsa och gratulera från mig!

Mimmi: och en till !!
Här är gråkallt och gott om benvärk.
Panodil används flitigt .-)

Turtlan sa...

På mitt jobb är vi två "enheter" som delar lokaler.

På den andra "enehetn" jobbar 4 st sjuksyrror av olika åldrar. Tre av dem är gift med en Anders.

Så de får ofta veta att anställningskravet få jobba där är att man har en man som heter Anders. Mer behövs inte ;-))

Grattis till alla Anders :-))

Anonym sa...

Vilket fint och varmt foto!

sa...

jag tycker om namnet anders, liksom sven och lars, som låter lite gammeldags rejält, men ändå känsligt och fint. det är märkligt vad man projicerar för egenskaper på namn...

tyvärr blir anders inte så vackert på hallänska; andääs sägs det väl här, eller snarare andööös. utan r.

Elisabet. sa...

turtlan: haha .., det var tydligen ett populärt namn .., jag undrar om dessa Anders-män är födda på 50-talet?

Jenny: det var när min mamma var hemma på besök från Bolivia .., bara några dagar innan hon skulle återvända ...

dean: mmmm och Nils! Det tycker jag också om.

Rexxie sa...

Jag skulle påstå att början av 60-talet var toppen på Anders-epidemien....

För min del är jag inte helt förtjust i namnet Anders, gillar inte riktigt sch-ljudet i slutet!

Elisabet. sa...

Rexxie: nej, tro inte att min Anders tycker att det är det ultimata namnet heller ..-)