tisdag 10 november 2009

Och så ...



.... ringer herr pensionatsvärden och meddelar att han har talat med mäklaren.

Nix.

I den lilla, lilla, lilla byn där det fallfärdiga huset som skulle kunna bli så fint finns .., där finns naturligtvis inget bredband och det hade ingen, i alla inte bloggmadamen, förväntat sig heller.

Där finns heller ingen mobiltäckning.

"Ja, jag är inte databeroende alls ...", säger pensionatsvärden.

Men det är bloggmadamen.

Hur är det nu ....?

En gång i världen hade vi internet via telefonen där man ringde upp och ingen kunde ringa in just då .., men hur fungerar det ...?

Är det superlångsamt?

Jag har glömt.

Någon som vet?

21 kommentarer:

Bert sa...

Jag skulle aldrig kunna bosätta mig där det inte finns mobiltäckning. Att t.ex. blogga med gammalt vanligt telefonmodem är nog ingen hit, när man vant sig vid bredband, eller ADSL. Till och med mobilt bredband är ju snabbt. Men då måste det förstås finnas täckning.

Ellis sa...

Stånk och stön.
För mig skulle det avgöra saken direkt. Hur mysigt huset än är.Jag tror det blir kass uppkoppling och dyrt dessutom.

Ellis sa...

Bert hann skriva medans jag höll på med min kommentar - jag håller med Bert. Jag tror inte det skulle vara nån större skillnad mellan uppringt internet och Pv's nuvarande uppkoppling...

Elisabet. sa...

Ellis: men pv:s uppkoppling är inget bekymmer för mig .., bara när jag ska lägga in filmer. Jag arbetar ju inte vid datorn på det viset som du gör, ellis.
Så skulle det fungera som den, då klarar jag mig.

Men ... jag minns att vi fick dyra telefonräkningar.

Anitha sa...

Du startar upp Internet, går och sätter igång kaffet, väntar på kaffet ska bli klart, dricker det så KANSKE du har kommit ut på nätet då du är klar (om du har tur)! Men om du nöjer dig med det så ska det kanske gå bra :-)

(bara liiite överdrivet ;-) )

(när det gäller mobilt bredband - ice.net klarar av ställen som t.ex Telia inte klarar. Åtminstone här i norr och även i Skåne där vi bodde)

Ellis sa...

Ja det är ju nåt du måste avgöra. Men jag känner dig... :)
Jag tror du skulle bli galen efter ett tag.

Mian sa...

Livsviktiga beslut :)

Mian sa...

En tanke: kanske kommer du inte att känna samma behov av dator eller att blogga?
Det finns så mycket annat att fylla dagarna och kvällarna med: lyssna på fåglarna, promenera i skogen, plocka svamp, gunga i hängmattan, rensa i rabatterna, fiska abborre i någon fin skogssjö, äta hallon och smultron...
När ni har renoverat klart så kanske bredbandet är utbyggt och då är problemet löst.

Anonym sa...

Det där sist, Mian, det kallar jag positivt tänkande.
PV

Elisabet. sa...

Mian: det tror jag med. När vi är på semester ser man ju att det går hur bra som helst .., då går man in och skriver ett inlägg per dag och så är det bra med det.
Och kanske kan det lösa sig med nånting annat .., typ som Anitha berättar om?
Och pv har lagt ett bud, men det kan ju många andra ha gjort också ?

Anitha ice-net har jag aldrig ens hört talas om .., ska kolla upp det! Tack för tipset!

Ellis sa...

Jag bara ler, jag.
Tänker på nåt dina barn sagt, om hemmet och kartong och tangentbord...

Jojo.
fniss

Ellis som far fått sååååffa! :) sa...

Förresten så tror jag så här: när allt det härliga händer, med hängmattor och blommor och kattungar och barfota i gräset och allt vad det blir - då kommer du definitivt att vilja blogga om det. Ofta.
Jodå. =)

Det där med Ice tycker jag är förfärligt roligt. Ice är ju m o b i l t bredband. Och mobilt bredband funkar inte utan... just det, mobiltäckning. ;)
(Anitha - jo nog kan man testa, men på Landet i Småland? Nja... Och det är ju inte så kul att teckna ett abonnemang och vara fast med det i 18 mån och det inte funkar. Det skulle vara om man kan låna och testa.)

Ellis sa...

Och du Pv... med tanke på din kommentar till Mian, jag är nu inte pessimist, bara realist. Elisabet och taskig uppkoppling/begränsad bloggning? hahahaha. Just det. Ähum. ;)

(Semester nån vecka, javisst. Men det är ju en väldigt begränsad period, det...)

Anitha sa...

Ellis: Om det funkade i våram "grobba" i Skåne så klarar det mycket!!! Men självklart måste man ju testa. ice.net hade den möjligheten tidigare - vet inte idag hur det är med de nya ägarna - att man kunde prova och om det inte fungerade fick man lämna tillbaka.

Elisabet. sa...

ellis och anitha: vi har inte fått det ännu .-))

Och OM man kunde testa, så vore det ju helt perfekt .-)

Jag sa till pv att ja, ja, det kostar kanske bara tvåhundratusen att låta gräva en kabel från Unnaryd till huset .-))

Elisabet. sa...

ellis: och du har förstås rätt .., jag kommer att spricka av längtan att få lägga ut bilder och visa .-)

Kollade detta med Ice-net

Tack för tipset, Anitha!

Ellis sa...

Jag VET. ;)

Jag hoppas, OM det nu blir köp, att det går att ordna på nåt bra sätt.

Jag är ju sån att jag aldrig skulle köpa ett hus om jag inte visste säkert att det gick att ordna bra uppkoppling - samma gäller även om jag inte behöver det för jobbet - men det är jag det.
Jag kan bo nästan hur och var som helst bara jag får vara online. Vännerna! jag skulle inte klara att vara utan den kontakten.

Elisabet. sa...

ellis: men det är en skillnad .., du mailar mycket mer till dina vänner än jag gör .. jag mailar nästan bara till dig och min australiensyrra.

Annars är det telefonprat med dom andra; Bente, Bettan och Kerstin och svägerskan minst en gång per vecka och så barnen då.

Men just det här med bilderna och att visa .., där ligger nog haken ._)

Kunde detta med Ice-net fungera .., så svimmade man ju av glädje.

Anita sa...

Uj, uj, jag körde med uppringt internet i många år här ute i skogen. Vi hade inga andra möjligheter. Långsamt och dyyyyrt må du tro! Efter vi fick mobilt bredband för ett par år sedan (med en någotsånär täckning blev det mycket enklare och billigare. Men inte bra.

Vanligt bredband är bara att glömma.. Troligtvis är det så även där i "Gudrun"-området...?

"Bredband åt alla" som man så vackert lovade en gång i tiden - gäller absolut inte alla!!

Anitha sa...

i skåne hade vi stora problem med mobilen, men ice.net fungerade perfekt. Man kan även sätta upp en antenn för bättre mottagning. Kolla in täckningskartan. (nej jag har inte provision från ice.net)

Elisabet. sa...

Smulan: nej, så vill jag inte ha det ...-(
Hur mår gubben din ...?

Anitha: jo, jag såg det där med antenn också ..., och så läste jag i DN nyss om Nisse Siomonsson, hjärnkirurg från Jämtland, tror jag .,. som säger att ..."Livet går Tankens Väg".

Så jag ska tänka positivt .-)