tisdag 15 december 2009

Brev från pElle till alla vännerna ..


Sigge Nilsson i soffan.

"Hej, det är pElle som skriver.

Nu ska jag berätta vad som har hänt här i det gula huset i landet Halland: hit har kommit en kattunge som heter Sigge Nilsson.

Jo, det är sant.

Matte och pv kom med honom i söndags och jag blev alldeles häpen, ja, jag har ju varit ensam hos dem i flera veckor och före det hade jag det sååå lugnt och skönt hos Gunvor (jag förstår inte var Gunvor har tagit vägen ..?? Bara borta är hon!!) och nu är det slut med friden .., ni kan inte ana hur här blivit!

Sigge Nilsson är alldeles omåttligt vild och mest av allt älskar han att hålla sig i närheten av mig, men inte f ö r nära, nä, jag har fräst och givit honom minst tre lusingar, så han smyyyyger mest någon meter bakom mig eller håller sig vid sidan av väggen och det är skönt, det tycker jag.

Ibland går jag fram och nosar på honom, utan att ge honom en lusing, då blir pv och matte så glada och säger ..."sååååja pElle .., nu var du duktig!"

Det har hänt att jag har haft lust att leka lite med Sigge Nilsson, men ..., ja, det känns lite fånigt .., jag är trots allt är distingerad gentlemannakatt och det var länge sedan jag lekte .. men det ser ganska kul ut när Sigge gömmer sig under mattan eller hoppar upp i en kartong och ligger där och sprattlar och tittar upp när man går förbi .., ja, då får jag också lust att göra sånt där, men det gör jag inte.

På nätterna ligger Sigge hos pv.

Bara hos honom.

Det får inte jag göra ..., och det tycker jag är himla orättvist, så jag hoppar upp i korgstolen som är min och sover där.

Och på morgnarna, då leker matte med Sigge .., då gömmer hon sin hand under täcket och låtsas att handen är en liten mus och Sigge, han hoppar och skuttar och försöker fånga den där musen och matte verkar tycka att det är precis lika roligt som Sigge.

Ganska barnsligt, om man får säga det själv.

Men Sigge är också ganska fin, ja, faktiskt är han det ..., och det kan ju hända att vi blir vänner ändå.

Man vet inte så noga.

Nu ska jag lägga mig i korgstolen innan Sigge hoppar upp och tar den också i från mig, ja, han äter ur min matskål, f a s t han har en egen!

Hälsningar från er vän, pElle."

6 kommentarer:

Tankevågor sa...

Kära pElle det kommer nog att gå bra till slut med den där lille Sigge. Han ser ju faktiskt lite småtrevlig ut. Inte alls lika stilig som du men ja...lite gullig är han allt.
Men jag förstår att du har fullt upp med den där ynglingen. De är ju så lekfulla i den där åldern

Men jag funderar på om inte du pElle har en massa saker att lära den där Sigge!? Du måste ju vara den som har mest koll på läget där på pensionatet.
Han är nog en klok kattunge och lär sig av dig ska du se!!

Du kanske till och med ska ta och visa honom lite HUR man gör när man leker? ;-)
Du kan ju passa på att leka lite med honom när PV och matten är i ett annat rum så att det inte syns? Man vill ju inte verka barnslig när man är en sån mogen och stilig kattherre som du eller hur?

Mjaoukram på dig från Miranda..(som är allas mamma hemma hos L-girl)

Elisabet. sa...

Miranda: det där sista var ett bra förslag .. jag tror faktiskt att jag ska testa det .-)

Evas blogg sa...

Jobbigt med såna där småglin som förstör friden. Men du ska se att et kommer att bli bra och att ni blir vänner var det lider. Du är Sigges förebild, en mycket bra sådan. Han kommer att bli lika trevlig som du, när han har växt till sig och blivit en mogen kattherre.

Elisabet. sa...

Eva: tror du det? Ja, kanske. Jag gör så gott jag kan .., försöker visa honom hur man ska uppföra sig .. men han är lite obstinat, han gör som han vill.

Nåja. Det blir nog bra.

Matte ropar att jag ska hälsa till dig och gubben din.

Evas blogg sa...

Klart det kommer att gå bra. Då tycker jag att du ska hälsa tillbaka!

Helen sa...

Till Pelle!

Jag förstår att det är lite jobbigt med lille Sigge. Du får försöka ha lite tålamod med honom, han är ju trots allt bara en liten bebis.

Det lär ta ett tag innan han blir lika klok och duktig som du!

Och kanske han kan vara bra att ha som vän, här fram över? Han kanske kan fånga en och annan råtta och ge till dig, så att du slipper själva jakten?

Sen kan jag rekommendera att du låter honom hjälpa till med din hygien...han kan tvätta dig på de ställena som är svåra att komma åt, t ex i nacken.

Så sätt honom i lite jobb, så du själv kan njuta av att bara vara kung Pelle!

Kram!