söndag 13 december 2009

Dagens fönster ...



Att komma tillbaka till Ystad .., att låsa upp dörren till sin egen lägenhet .., blir känslosamt.

Nästan tom är den .., där finns en säng .., ett bord .., några stolar .., alla böckerna och lite annat sånt smått och gott.

Och så fönsterna .., dom där outsägligt vackra fönsterna!

Och jag hittar ljusslingan och sätter den i fönstret mot secondhand-affären och ett lakan får vara gardin och så ligger jag där i sängen och bara gottar mig åt hur fint det blir.

På morgonen ser jag människor som promenerar förbi ute på trottoaren.

En man och kvinna med en liten hund vinkar glatt när dom passerar.

Vink-vink!

Andra kommer från Möllers.

Innan vi återvänder till landet Halland .., säger jag till pv hur svårt det är.

Att jag har så många känslor för den där lilla skruttiga ettan.

"Men det är ju inte konstigt .., tänk, du har ju bott där sedan du skilde dig .., det är sju år det .., och det här har hela tiden varit din trygghet ...", säger han.

Just så.

Innan vi åker iväg, tittar vi in på mammas gruppboende.

Den underbart rara Sylvie öppnar dörren och det blir varma kramar och allt kommer över mig .., bilden av mamma i den röda fåtöljen .., mamma i sängen .. mammas hand .., mamma som död .., och rösten går sönder alldeles och det är som om hela jag faller i små, små bitar.

Senare, när vi har givit oss iväg norrut .., när vi kör bland bokskog och gärdessgårdar..., förbi Hörby, Höör .., Röstånga .., Ljungbyhed ., Skäralid .., då känns det bra igen.

2 kommentarer:

Monet sa...

Vet du, när man kör i landskapet kring Röstånga, Ljungbyhed och Skäralid, då mår man bra.

Jag vet. För det är där mitt "hemma" är. Och ofta, när vi kör på de vackra franska småvägarna här i Provence så säger jag: det ser ut som Skäralid. För det gör det!

Elisabet. sa...

Monet: den delen av Skåne är nästan den vackraste, enligt mitt sätt att se det.

Den är ..., vilsam.