torsdag 17 december 2009

Utanför på biblioteket .., på marken.



"Du har tappat ditt ord och din papperslapp, du barfotabarn i livet.

Så sitter du åter på handlarens trapp och gråter så övergivet.

Vad var det för ord - var det långt eller kort,

var det väl eller illa skrivet?

Tänk efter nu - förrn vi föser dej bort,

du barfotabarn i livet.


Nils Ferlin, Barfotabarn, 1933


(Den här dikten citerade mamma ofta för mig, då, när jag som lillflicka hade glömt vad som skulle handlas hem från Karlssons Livs. Men mamma lade till några småord ..., t.ex "du barfotabarn här i livet ...".
Hon tyckte nog att det blev bättre så ,-)


2 kommentarer:

Margareta Lundgren sa...

Jag älskr den dikten. Den förklarar så mycket jag varit med om.

Turtlan sa...

Käre Nils Ferlin!

Min mammas favorit.

Han bodde ju i min uppväxtstad under många år och många av hans personer i dikterna fanns där i det verkliga livet.

Nu sitter han där på en soffa vid älven.

Tänker på Dig & PV idag!
Varma tankar från en kylig Sola stad.