tisdag 16 februari 2010

Gissa, vilket program ....


"Hur känns det?"

"Hur upplevde du ..?"

"Berätta, vad kände du när ...?"

"Är det här ditt livs mest minnesvärda ögonblick?"

"Är du en stolt pappa nu?"

"Vad tänkte du när ...?"

"Är du glad?"

Ibland saknar jag någon som ställer dom där frågorna man inte förväntar sig.

Och norrmännen har det inte lätt ....

På agendan idag.

Kl. 18.00 Curling damer / Storbritannien - Sverige

Kl. 19.30 Skidskytte, jaktstart 10 km damer

Kl. 23.00 Curling damer / Danmark - Sverige


8 kommentarer:

Evas blogg sa...

Ja det börjar bli tjatigt med dessa frågor. Alltid samma. Och Kallas pappa han gjorde så gott han kunde.

Elisabet. sa...

Eva: ja, jag tycker nästan att det är pinsamt.
Och jag inser att det är jättesvårt att variera siG, jag skulle inte göra det bättre själv, men nog borde det väl finnas NÅGON påhittig journalist?

Kesu sa...

Det är klart att det är svårt att variera sig, men jag tycker att man som journalist ska jobba på det. Det kräver tid och lust och energi men blir oändligt mycket bättre - och roligare både för lyssnare/tittare/läsare och en själv.

Elisabet. sa...

Kesu: till slut får jag nästan ont i magen .., när jag hör hur reportern försöker få till det, men så blir det precis som vanligt.

Kesu sa...

Knepet heter att läsa på och vara ruskigt förberedd och att försöka hitta det oväntade. Det tar som sagt tid, men det är där lite av Skavlans storhet ligger. Minns en gång när Will Smith och hans fru samtidigt sa "How do YOU know THAT?" DET är bra journalistik. Alltså: in och googla Kalla, läsa artiklar om henne där hon inte bara pratar om sitt skidåkande.

Låter jag pretentiös? Hoppas inte det.

Imorse hörde jag när farfar Kalla var med på telefon i studion. "När det blir ljust ska jag dra flaggan i stång" sa han. Gulligt!

(Tycker f ö att Skavlan dalat den sista tiden. Tror det beror på gästerna han bjuder in. De är inte lika spännande, de är mer, eh, kändisar så att säga som inte har så mycket att komma med. Vad tycker du???)

Elisabet. sa...

Kesu: jo, det tycker jag med .., ang. Skavlan, men senaste programmet var bra .., det med Patrik Sjöberg.
Att se kändisar i nästan varje program, det blir så trist! För någon vecka sedan, då var Pernilla August i varenda kanal .., morgon som kväll .., och ska en ny bok ges ut .., då plötsligt blir författaren (som annars är ovillig att ge intervjuer) en stående gäst i alla morgon, - och kvällsprogram.

Nu kom jag från ämnet lite här .-)

Ingela Agaard, hon hade den där förmågan att komma med oväntade frågor.

Kesu sa...

Såg inte senaste Skavlan, kanske ska ge honom en chans igen ...

Precis så är det. Som journalist blir jag alldeles utless på att intervjua personer som är över allt. Det är mycket roligare att överraska med personer som är intressanta, men som inte media rycker i vareviga dag. Tack och lov har jag några uppdragsgivare som resonerar som jag.

Agaard var bra. Har du läst henne bok?

Elisabet. sa...

Kesu: nej, jag har inte läst hennes bok, så det får jag väl göra när jag besöker bibl. nästa gång.

Lasse Holmqvist i "Här har du ditt liv", han hade också den där förmågan, tycker jag.

Lotta Bromé också, även om jag inte har hört henne så ofta.

Allt bottnar väl i ett människointresse.

Ibland i tv ser man programledare som ställer en fråga och sedan, medan den intervjuade svarar, genast dyker ner i sina papper för att se vad som ska spörjas om härnäst och ofta, väldigt ofta, så är det som om den som frågar aldrig lyssnar till svaret och vidareutvecklar det hela .. utan bara forcerat går vidare.