lördag 3 april 2010

Efter påskalammet ...


I det som en gång var mitt hem, sitter jag nu och äter tårta.


... frågar jag sonen om vi ska ta en promenad vid havet, ja, innan efterrätten?

Jo, det vill han gärna, men först vill han hem och hämta Meja, hunden.

Så jag gör honom sällskap och väl framme tittar jag in till mina barns pappa och hans fru och det blir en längre paus än vad vi har tänkt oss, för Karin bjuder på en jättegod tårta som hon plockat fram ur frysen och så sitter vi där och småpratar och det blir mycket skratt.



Det finns människor - jag säger inga namn - som har tur när det gäller hästar och spel.

Men ingen vinst idag.



I soffan sitter Karins mamma Ingrid.

Det är hennes hand ni ser här ovanför.

"Å, vilken vacker hand du har!" säger jag och stryker lite försiktigt över den.

Alldeles len och mjuk är den.

(Ingrid är för övrigt nummer tre bland fyra syskon, höger tumme upp och Kräfta.)

"Är du från Västerbotten ..?" frågar hon leende när jag har surrat en stund och så är det ju.

Och det visar sig att Ingrid är född i Håsjö, Jämtland, men har tillbringat många år i Kiruna.

Ingrid fyller snart 90 år och har ett krånglande hjärta.

Snart, om Ingrid vill, vankas operation, men helt riskfritt är det inte och om det pratar vi också.


Vid en av alla badhytterna ligger en röd borste.

Sen blir det promenad längs havet och Anders kastar pinnar åt Meja (läs: en stock ...) och Meja skuttar hit och dit och vi möter en man som kommer cyklande och han hejar och säger att ..."ja, nu är det väl bara att göra upp eld ...", han menar att Meja har ordnat med veden.



Det är en helt underbar kväll.

Alldeles helt underbar.

8 kommentarer:

missis p sa...

NÄE ingen större vinst på pållarna idag. 5 rätt blev det denna påskafton. Har dock LOTTO kvar o en axel o arm o fingrar som inte alls e roliga o ha med att göra....Får se hur jag orkar resten av veckan men det e ju SÅ BRA BETALT att jag bara inte nens att bli hemma......GLAD PÅSK PÅ DEJ min kära kollega!!

Elisabet. sa...

missis p: jag får nog börja spela på hästar ,-)

Var rädd om dig!

Akta dig så du inte får nån muskelinflammation som tar evigheter att bli bra från!

Undrar just om du arbetar i morgon?

missis p sa...

jag kommer imonn.....är för mycket pengar att förlora!! jAg har haft denna smärta länge nu men det e först nu jag känner att det tar emot. Jag piper minsann ALR´DRIG annars men nu gör jag det!

mossfolk sa...

Men å vilken härlig kväll!! Och vilken lycka med gångavstånd till havet!
När jag var och hälsade på lillebror igår ursäktade han sig flera gånger för att lägenheten/rummet såg ut som det gjorde. Jag såg bara läget -med en rak grusväg precis ner till stranden. Då får rummet se ut nästan hur som helst :)

Elisabet. sa...

missis p: ja, då syns vi .-) Nu kommer jag ihåg .., du börjar senare.

mossfolk: att gå från mig till stranden till kanske femton minuter, med cykel är jag där på fem.

Cecilia N sa...

Våra köksstolar kommer från Ekträsk. Ja, inte de som vi ärvt efter mina skånska morföräldrar förstås, utan dem som vi köpte till vårt hem.

Auktion med favoritauktionisten var det.

Elisabet. sa...

Cecilia N: jag tror att min pappa hade nån "fjälla" i Ekträsk .., han berättade ofta hur han cyklat dit .., det kanske var dans där eller nåt sånt ..?

Steel City Anna sa...

Väldigt fina bilder!