onsdag 5 maj 2010



Upphittat .
..

Det är när jag sorterar i min egen blå Ikea-kasse som jag hittar ett brev daterat den 12/8-98.

Ett brev från mig till min mamma, som då befann sig i Bolivia.

Ett brev som handlar om en semesterdag i Stockholm.

Så här lyder sista stycket:

"Egentligen ville jag till Söders höjder, men det var så krångligt att ta sig fram, så det blev Rålambshovsparken i stället och vi gick ner till grönområdet som ligger vid vattnet.

Ååå, det var som i himlen!

Överallt låg ungdomar och medelålders på filtar och gottade sig i solgasset .., vi mötte vältränade muskelpaket med svällande biceps och Jonny upptäckte en vacker donna med gyllenbrun hud och han sa ..."jävlar, vilka hyllor!"

Och så satt vi där vid en liten servering och det var soligt och varmt och bakom oss, på en rutig filt, låg ett förälskat par och kysstes nästan nonstop, ja Gud .., man tänkte på den tiden, det var länge sedan .., men colan var god och min toast underbar och Anders gick och köpte glass och kom leende tillbaka och sa att glassförsäljaren hade kallat honom för monsieur och så hade han prutat två kronor på glasspriset.

Vilken lycka!

Vilken vardagsglädje.

Och efteråt gick vi längs stranden och tittade på alla segelbåtar som låg förtöjda vid vattnet och där var småflickor som badade med kläderna på och några unga gossar övade brädsegling.

Hela tiden strålade solen.

Hela tiden var vi så lyckliga."

8 kommentarer:

stationsvakt@gmail.com sa...

Jäklar vilka sommarvibbar man fick av det brevet.

(säger man inte hylla förresten, istället för hyllor?

Elisabet. sa...

Johnny: haha .., nä, han tyckte nog att det var så storslaget att det var två hyllor .-)

Och jag minns den dagen så tydligt.

Det var verkligen s o m m a r när den är som bäst.

Ulrika sa...

Vem är Jonny..? (Han som beundrade hyllorna.)

Sommarsugen blir man. Fast jag åker ju snart bakåt i årstidandet istället, tillbaka till Arvidsjaur.

Elisabet. sa...

Ulrika: det är Jonny hemifrån Malå, f.d. arbetskamrat till mig och evigt ung i sinnet .-)

Ulrika sa...

Aha. :-)

Anonym sa...

När jag läser detta får jag riktiga flashbacks... Bodde ju väldigt nära Rålis i nästan tjugo år och har tillbringat väldigt mkt tid där! För att inte tala om det närliggande Smedsuddsbadet. Härligt!
Hemifrån-Kerstin

Sven Teglund sa...

Tack för en fantastisk sommarskildring! Det är nästan så att man börjar längta...

Elisabet. sa...

Hemifrån-Kerstin: ,-) Undrar just hur det går med din arm?

Sven: haha .. ja, jag längtar redan .., mest efter att bada!