fredag 7 maj 2010

På jobbet ...


"Få se nu .., hur mycket ska jag ta hem egentligen ...?" tänker hon nog, den rara Maria.
Det är tonvis med frukt och grönsaker som beställs hem och ni kan ju ana hur knepigt det är att försöka beräkna hur mycket som går åt.
Allt svinn noteras och sedan ska man helst förklara hur det kunde bli så.
Nästa vecka ska jag intervjua hennes dotter Alva.
Ååå, det ska bli så roligt!


... och dagen susar iväg och allt fungerar som det ska.

I lilla kontoret sitter Maria och gör fruktbeställningen.

Det finns dom som tror att jag är hennes mamma.

Och Christoffer som nyss har börjat hos oss, fixar kassan med den äran.

Precis som Therese, är han ambitiös och så duktig och jag drillar honom i att skilja på kålrot, palsternacka och rotselleri.

"Få se nu .., vad har körsbärstomater i ask för nummer ..?" frågar jag.

Jodå, nu har han lärt sig.

"4502!" svarar han smajlande.

Och innan jag går hem tar jag undan traven med kundkorgar och där står en farbror i åttioårsåldern kanske och minst två gånger kommer jag och hämtar korgar och han skrattar och säger ..."det var det värsta vad du kommer nära mig ...!"

"Jamen, det förstår du väl .., det är ju det som är meningen ...", säger jag och blinkar lite.

"Jaså, på det viset?!" säger mannen och filurblinkar tillbaka och så dras jag in i världens varmaste farbrors-famn och får en kram som gör mig så glad, så glad, så glad.

Har jag sagt att det här jobbet är världens underbaraste?

Det är det.

Och nu ska jag byta om och ta tåget till landet Halland.

Tänk, att man får vara så lycklig!

4 kommentarer:

Linda sa...

Och den lycka du känner på arbetstid - den är så härlig att få ta del av!

anna of sweden sa...

Vilken fin liten flirt sådär på fredagen.

Cecilia N sa...

Maria, vilket vackert hår du har!

bettankax sa...

Jag trodde först det var bloggmadamen själv:)