lördag 8 maj 2010

Kväller ...



Och det blir räkgryta med ris och sallad och från sommarhuset kommer bröderna och en svägerska körande och jag har dukat i rummet, ja, allt är klart.

Levande ljus på bordet .

Vitsippor i en vas.

"Men riset kommer inte att räcka ..?" visk-säger pv oroligt.

Jag säger att det är ingen fara.
Jodå, det kommer att räcka.

Och under middagen blir det hetsiga diskussioner som börjar med bensinförbrukning och slutar med kontrollsamhälle, kameraövervakning och diktaturer.

Att sitta intill och lyssna till hur de tre bröderna diskuterar och tänker, är hur intressant som helst.

Den äldste är den som vill ha ordning och reda i trafiken .., han berättar om galningar som kör om på backkrön och vittnar om att han får fingret av andra bilister när han själv håller den lagstadgade hastigheten

Nummer två är nånstans mitt emellan och den yngste är helt klart rebellen.

Han kör mellan varven fort.
Väldigt fort.

Att hon som är sambo med den yngste brodern och dessutom född och uppvuxen i det som då var Pinochets Chile, måhända tänker i något annorlunda banor, är nog inte så underligt .., för henne är detta med diktatur och kontrollsamhälle en verklighet.

Och pratet går hit och dit och jag sitter och ler för mig själv .., det är härligt med livliga diskussioner där människor har helt olika åsikter.

Alla ska övernatta på pensionatet.

Jag har lekt piga och har renbäddat och gjort fint i rummen.

En jordglob lyser så fint i lilla rummet här nere.

Och senare ikväll vankas rabarberpaj.

Och riset, jodå, det räckte.

2 kommentarer:

Inkan© sa...

OJ - ett så v a c k e r t foto!
Som skapar japanska känslor av mig.
Tuschteckning
Motivet som bara ska anas
Men innehåller livsvisdom

En del dagar bjuder på något alldeles extra. Här gör du det och då menar jag inte maten -utan fotot.(som jag anar är en bit vägg...?)
Tack för den vackra upplevelsen.
Och tack för tipset på min blogg om ryggtavlan(sic!) som jag nu länkat till.

Tänk va... Jag borde ha förstått att du skulle koppla så snabbt.

Fortsatt trevlig lördagskväll!

Elisabet. sa...

Inkan: den väggen upptäckte jag på Nämdemansgården på Ven. Så underbart vacker i all sin enkelhet!

En fyrlängad bondgård .. såg ut som dom i Skåne .., och en kvinna som vänligt visade oss runt.