torsdag 4 november 2010

En torsdag i bilder ...


Vi hinner bara komma hem, så letar pv fram såna här förfärligt fula lågenergilampor.
Såna som spretar.
Nåja, han ska väl åka till jobbet någon dag .., då vet man aldrig vad som kan hända.
Ps. Jodå, alla lampor fungerar, vi hade bara inte satt i den sista.Ds.


Först åker vi till Varberg för att hämta lampan som jag hittade i gårdagens tidning.

Jag har glömt såväl vägbeskrivning som telefonnummer, men vi hittar ändå.

Säljarna bor i Apelviken, inte långt från havet som är skummigt och vresigt och där skymtar såväl kitesurfare som den vanligare sorten och på sluttningen upp mot stan trängs sommarstugor som inte ser ut som lyxiga sommarvillor, utan just som små stugor.

Och jag betalar lampan (det är min idé att köpa den) och vi tackar det vänliga paret som nu har sålt sitt hus (ojojoj ..., så fint det huset är!) och ska flytta till lägenhet mitt i stan ("det är mycket att hålla efter, det är ju två hus som ni ser och vi säljer ut det mesta, vi ska ju bo på 82 kvm nu ... och vintrarna tillbringar vi oftast utomlands", förklarar kvinnan som egentligen kommer från Dalarna ..), och efteråt, när vi krånglat in lampan i bagaget, tar vi sikte på Coop Forum, också i Varberg, och storhandlar.

Vilken fin butik!

"Är det här salladskål?" ropar en ung kassörska till sin kollega i "vår kassa".

Och jag frågar vilket plu-nummer som gäller .., och det visar sig att Coop och Ica har nästan identiskt lika nummer och åt det skrattar vi och jag får testa på avocado, apelsiner och isbergssallat och kassörskan ler.

I Falkenberg tittar jag in i affären som söker ett "Affärsbiträde".

Det visar sig vara något i stil med f.d. Fridhems Livs i Ystad, fast kanske en tredjedel så stor och ingen sitter i kassan ., hyllorna gapar halvtomma .., grönsaksdisken är eländig .., och från ett kontorsrum dyker en liten kille upp och frågar om jag vill nåt?

"Nä, jag skulle bara titta in lite ...", säger jag och gömmer kuvertet med arbetsbetyget från Ystad.



Tidigare idag: pv visar lyckligt upp sin nya cykel.
Den gamla ska tydligen föräras någon som ska cykla Vätternrundan.



Och så hemma.

"Men vad i ...! Har du gjort detta!?" utbrister pensionatsvärden förfärat.

Ja, jag avskyr kaktusar, ja, jag tycker överhuvudtaget inte om växter eller buskar som sticks, men det gör husets herre.

Den här kaktusen har stått i tvättstugan och jag måste säga att jag blir nästan överlycklig vid åsynen av vad dom har hänt ...,-)

Men oskyldig är jag.



Sist av allt, efter kaffe och uppvärmd giffel .., blir det sigge och pElles tur.

Ingenting i världen gör små och stora katter så sprittande lyckliga som ..., just det: fisk!



Precis hela tiden medan strömmingen kokar, sitter sigge och spanar mot spisen till.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Ni an inte haqr varit så långt från Ing-Mari ?
Fint med lampan!
Kram Maria

Elisabet. sa...

Maria: nej, bara nån mil .., oj, jag förstår att hon kommer att trivas! Varberg är sååå fint, tycker jag.

cruella sa...

Du hade säkert kunnat lyfta den affären till världens mysigaste:-)

Elisabet. sa...

cruella: jag har arbetat i en sån affär förut och vet att det är en tidsfråga innan dom får lägga ner ..., allra helst om det ser ut som det gjorde i den här, då spelar det ingen roll hur vänlig man är.

En butiksinnehavare som inte ens är på plats, utan har en son (?) på nio, tio år som tittar fram från kontoret, ingen synlig anställd heller .., nej aldrig!

Jag har gjort det en gång och aldrig mera!

cruella sa...

Nä, du har nog rätt.

Elisabet. sa...

cruella: ja, jag tror det ,-)

Cecilia N sa...

Kokt fisk? Är det inte att skämma bort?
Vår hund får nöja sig med en påse ihopfrysta siklöjor.

Elisabet. sa...

Cecilia N: å, nä! Några sillar för en tia en gång per vecka, det är minsann inte att skämma bort ,-)

Kerstin sa...

Oroa dig inte för lågenergilampor. Det finns nu LEDlampor som drar 0,6W och ger ett underbart mysigt sken. Har själv flera av dem i mysbelysning och där det är flera lampor i samma armatur. Kostade här 69:- för en månad sen.

Elisabet. sa...

Kerstin: perfekt! Ja, dom han har nu är hemska. Det blir ett iskallt sken.