måndag 1 november 2010

Måndagsbesök ....

Bilplåtslagare och hårfrisörska. 





 På väg till ett annorlunda liv, i alla fall i sex månader, tittar Dennis, Åse och Torun förbi.

Det är Åse och Dennis som byter liv .., ja, som i eftermiddag kliver ombord på planet som ska ta dem till Australien. Till Melbourne. Först och främst dit.

"Sen får vi se .., vi tänker försöka jobba oss fram ...", säger dom unisont.

Dennis är Vädur, storebror och har fram tills nu arbetat som bilplåtslagare.

När jag frågar flickvännen om hans mest typiska egenskap, funderar hon en liten stund.

"Ja, men han är alltid så vänliga mot alla människor, det tycker jag verkligen om", säger hon.

Dennis arbetar som bilplåtslagare.

Eller gjorde.

"Om jag trivs med jobbet? Nej, jag har just sagt upp mig", säger han leende.

Åse - storasyster och Kräfta -, har dagen till ära målat naglarna och är tjusig värre.

"Vad som är mest typiskt för Åsa ..? Tja .., hon .., hon utstrålar g l ä d j e!" säger Dennis stillsamt.


"Möjaliv med Emmy och Enok", är bokens titel.

Torun, alltid så generös, har med sig presenter. 

En alldeles ljuvlig bok, ja, en "minnesresa tillbaka i tiden", står det på första bladet.
En resa som börjar på 1880-talet och slutar hundra år senare.

Och Torun är Tvilling och storasyster även hon.

Vi pratar om egenskaper .., jag säger att för mig är Torun så oerhört godhjärtad och omtänksam.

"Ja, det tycker jag med ...", säger dottern, hon som är på väg bort.

Och hembakat hårdbröd som liknar Finn Crisp.
Brödbakerskans hand.
Frukostbröd och så det där hårda.
Och färsk timjan.
TACK Torun!



2 kommentarer:

Torun sa...

Varsågod! Fick mess av Åse när de var i Bryssel - men nu bör de befinna sig i luften mot Abu Dabi!

aselarsson sa...

Så du hittade till slut till min blogg ;) Tusen tack för lunch o trevligt sällskap i måndes. Nu är vi som sagt framme i melbourne men funderar på att ta oss upp mot cairns ;) Vi får se helt enkelt!
Kram Åse och Dennis