fredag 17 december 2010

Efteråt ...


Så här känns det.


Femton minuter får jag vänta innan det är dags för intervjun.

"Dom sitter i ett möte ..", förklarar charkkvinnan, hon som har så filurig blick.

Under tiden står jag och småpratar med några av de anställda, samt en kvinna i min ålder som bjuder på Östras goda kavring som hon skurit upp i små, små bitar.

I trettiosex år har kvinnan arbetat inom ett och samma företag, det som sedan flyttade till Schweiz, och plötsligt, vid femtiofem års ålder stod hon utan arbete.

"Man brukar säga att marken dras undan från ens fötter och precis så var det .., och jag sa till min man att jag kommer nog aldrig mer att känna glädje ., ja, jag minns precis, klockan var tjugo i ett den där dagen när en kvinna från huvudkontoret ringde och ville prata med mig, jag var på väg ut på lunch .., det var då jag fick beskedet ...", säger kvinnan som har så vänliga ögon.

Nu arbetar hon åt det stora bageriet och är ute och bjuder på smakbitar.

Om hon trivs?

"Oh ja, men det är tungt att en hel dag stå rakt upp och ner på ett butiksgolv av sten, ja, jag är alldeles färdig när jag väl kommer hem!" säger hon.

Och så dyker mötesdeltagarna upp och det tas i hand och hälsas och någon visar vägen till lagret.

Det är chefen och hans hustru (som också arbetar i butiken), där är en av de anställda (en ung man som börjat där som 15-åring med sommarjobbsplock, nu är han en klippa, alltid vänlig och hjälpsam när man frågar om nånting .., det var han som så frenetiskt letade upp en burk surströmming till mig i höstas ...), där är också en man från själva butikskedjan - han är där i ett annat ärende -, och så jag själv då.

Vi sitter i personalrummet och det bjuds på kaffe och småfrallor och stämningen är lättsam.

I kanske en dryg timmes blir vi där och allt möjligt pratas det om och allt eftersom tiden går släpper den spänning som ändå kurat inombords och det blir mycket skratt och ja, det känns helt enkelt hur bra som helst.

Chefens fru sitter på min vänstra sida och ser så rar ut och hon säger ..."stackars dig, fyra stycken är vi .. jag tänkte .., å, det känns nog inte roligt för dig ..?"

När mötet är avklarat står vi en stund ute på lagret och vi pratar plu-nummer (4011 - bananer, 4061 isbergssallat .., likadana nummer, konstaterar vi) och frun frågar från när jag kan tänka mig att vara tillgänglig och jag säger att eftersom jag är arbetslös, så går det bra när som helst och hur som helst lovar dom att höra av sig.

Hur det kändes?

B r a.

Alldeles illröd om kinderna var jag på hemvägen och nu sitter jag här och ler för mig själv - lika illröd än - (precis som efter varje måndagsmöte i Ystad), spelar julmusik och ska ta en kopp kaffe.

Det här blir spännande.

Inget är bestämt, men det kändes jättebra.

30 kommentarer:

AP sa...

Jag blir också illröd. Jämt. Förr blev jag stressad av det. Nu tänker jag att det är ett tecken på att det man gör just då är viktigt.

Ulrika sa...

Jag hoppas de förstår vilken pärla de skulle få i dig.
Jag håller tummarna!

Kraaaaam!

Elisabet. sa...

AP: ja, så är det ju, det där med röda kinder.

Mamma hade det precis likadant, hon rodnade dessutom ofta .., vilket jag också gjorde när jag var tonåring.

Vilket påbrå du har AP!

Det är när det blir känslosamt för mig det där kommer.., men jag önskar kanske att det inte skulle märkas FULLT så tydligt ,-)

Elisabet. sa...

Ulrika: ååå, du är då för rar!

Monica sa...

Låter väldigt bra allt, det här går vägen:-)

Elisabet. sa...

Monica: ,-)

Önskar jag hade er här, så hade ni fått dricka en kopp med mig, Anna, Ulrika och Monica!

Nu ska jag p u s t a ut.

Anonym sa...

Finns det någon stans vi kan rösta in dig, för om du vore i mina trakter skulle jag tjatat mig blå på min lilla butik om att de MÅSTE antälla en sådan som du =)`?
Håller alla tummar jag kan !

Kram Lotha

Elisabet. sa...

Lotha: haha .., jadu, det finns säkert dom som tänker tvärtom också! kram på dig själv .., och har du vägarna förbi här nere, så titta in på släktträff!

cruella sa...

De måste ju fatta att de hittat Sveriges bästa kassa arbetare.

Haha!

Lycka till!

pralinen sa...

Man brukar ha det på känn - snart är det du som tillhör gänget på jobbet igen..

Elisabet. sa...

cruella: och där fanns super goda bullar också ,-)

pralinen: åtta år kvar att arbeta, det vore UNDERBART att få göra det i ett trivsamt gäng ...

Jenny sa...

*håller tummarna*

Tankevågor sa...

Det där känns som det var ett riktigt bra möte med dina blivande arbetskompisar.
Tänk om de visste vilken fantastisk tillgång du kommer att bli...
Jag menar de kanske ANADE det när ni satt och pratade. Men när du väl får hoppa in och jobba lär de FÖRSTÅ. :-D

Elisabet. sa...

sportigajenny (jag älskar ditt bloggnamn!) och Londongirl: ja, det kändes så bra .., lättsamt och trevligt och som om man har ungefär samma värderingar när det gäller affärsjobb. De övriga verkade också så ..., vänliga, helt enkelt.

qi sa...

Det låter ju jättebra, jag sällar mig till alla tumhållarna!
Kram från qi

Ulrika sa...

Låter som en perfekt affär för dig Elisabet. Det är klart att de väljer dig! Jag håller också tummarna, eller fingers crossed som de säger här.

Ps men hördududu...det heter väl supergoda bullar...;)

Elisabet. sa...

qi: gör det du ,-)

Ulrika: jo, men på skylten stod det super goda bullar ,-)

Ulrika sa...

Aha du retade bara Cruella...Nu förstår jag...är lite långsam! ;)

Elisabet. sa...

Ulrika: jag menar att jag VET att det heter supergoda -)

Elisabet. sa...

Det är bra att du håller ordning på oss ,-)

cruella sa...

Och det var jag som retade Elisabet;-) Hur någon kan tro att jag skulle sär skriva!!?

Ulrika sa...

Ni är ena ret stickor både två då! ;))

Elisabet. sa...

Ulrika: ,-)

Mian sa...

De gör ett stort misstag om de inte väljer dig!

Evas blogg sa...

Nu håller jag tummarna!! Är det i Halmstad?

bettankax sa...

Jag tror du sitter säkert!! Bara en tidsfråga innan det blir inhopp och sen är det klart!! :)

Anonym sa...

De skulle slå till direkt tycker jag .Du är ett kap av guds nåde!!!!Babsan

Elisabet. sa...

Mian, bettankax, Babsan och Eva: det är ingen tjänst ledig än - kom ihåg att jag gick dit och sa att jag är ledig, när ni får nåt kan ni väl hojta ...?! - men det BLIR ledigt efter nyår, då en av töserna ska plugga.

Och jag kan ha duperat er hur mycket som helst .., - ni är ju snälla - men ingen av er har haft mig som arbetskamrat ,-)

Nåja. Det löser sig.

Monica sa...

Ja det tror jag också och att du kan promenera dit efter nyår:-) och så vet ju du hur man skriiiiiver;-) rätt menar jag på alla skyltar;-)
Känns det så bra på en intervju så brukar det va´ klárt! Trevlig fjärde advent och fundera på det där med fotograferingen på fällen;-)

Linda sa...

Hurra Hurra Hurra Hurra!!!
De skulle bara veta vilken guldklimp de håller på att få i håven :)