söndag 12 december 2010

På eftermiddagen ...



... går vi på promenad i solskenet.

Från norr kommer ispiggsvindar farande.

Vi tar en sväng förbi Fabrikör Johanssons bygge och vi står där och gapar och stirrar mot himlen och pv konstaterar att ännu har inte det översta våningsplanet kommit på plats.

Som ett stort hyreshus är det, delvis nedsprängt i berggrunden.



Etthundrafemtio meter - max - från husbygget är detta vad man ser.

Till en början pratar vi rätt friskt med varandra, herr pv och jag själv.

Vi surrar om Fabrikörens mastodontbygge och svaret pv fick från Falkenbergs Kommun angående bygglov på tomten (ajabaja, det är knappt att han får slå till med en 20 kvm stor stuga, "ja, man måste tänka på reglerna ..." säger kommunmannen ..) och om skidåkning och bristen på snö (pv) och när vi ska äta middag (jag) och dom där elva gässen som någon såg på stora åkern förra vintern (pv) och titta, där är älgspår! (jag) och "stackars den där älgen som hade blivit påkörd .., jag tänker på den ibland .." (pv) och "var inte det där jultidningskillen, han vi mötte ...?" (pv) och "jo, jag tror det" (jag).

Sånt.

Han håller ett högt promenadtempo (det gör han alltid) och jag försöker hänga med så gott jag kan.

"Vänta, jag måste ta en bild!" säger jag mellan varven.

Det är ett himla bra sätt att pausa.

Tyvärr tar kamerabatteriet slut innan vi ens har gått halvvägs.

8 kommentarer:

Mian sa...

Vad lite snö det är där nere vid havet. Är det mer i er trädgård?

Elisabet. sa...

Mian: nej, det är jättelite snö nu!
pv deppar .., det bir ju si och så med skidträningen ...

Anonym sa...

Ska sanningen fram så blir det varken si eller så just i dessa dagar.
PV

Monica sa...

Det byggs väldigt märkliga hus här också, så jag undrar om det inte finns några regler längre? För vissa...en stackars radhusmänniska som gjort verkligen fint runt sin lilla plätt med ett staket hon fick riva det. Här byggs nära oss jättehus med höga stenmurar och märklig arkitektur, det har sprängts i bergen så det blivit sprickor i hus intill. Jag stannade en dag och frågade husherren som äger det hela vad det är;-), det ska säljas till nån annan vad jag förstod, men till vem/vad ville han inte säga.

Evas blogg sa...

Hahaha....jag ler igenkännande när jag läser om fotopauser vid promenaderna :) Jag tycker också att det är ett perfekt tillfälle att få hämta andan lite.

Elisabet. sa...

Monica: jag har tappat tilltron till kommunala byråkrater - många av dem - i alla fall. Här byggs ett ENORMT schabrak .. men grannarna får hålla sig till en Friggebod!

Eva: ,-)

Man får se till att batteriet är ordentligt laddat bara!

Sven Teglund sa...

Ser ut att var väldigt fina akvarellmarker där nere vid havet...öppet hav, sanddyner och snö!

Apropå byggnationer så är vi nog tillbaka i det samhälle som gör skillnad på folk och folk. Reglerna gäller numera bara vanligt folk, de andra (läs:rika) får undantag.

Elisabet. sa...

Sven: ta med dig frun och målargrejorna och kom hit till sommaren! Gästrummet står och väntar!