måndag 13 december 2010

Ikväll ....



SVT 1, kl.22.30 (vilken vansinnig starttid för en långfilm!) visas en i mitt tycke helt fantastisk film!

Nämligen: "Återstoden av dagen".

I rollistan hittar man bland andra ..., suveräna Emma Thompson (Vädur, född i Paddington) och Anthony Hopkins (Stenbock som undertecknad .., uppvuxen i Wales) ...



... och inte att förglömma, mr Peter Vaughan (Vädur, han också) .., helt enastående i sin roll som far till Anthony Hopkins!

Om man kan säga att en film har satt djupa avtryck i ens själ, så är det just vad den här gjorde.

På en av filmsidorna där jag under en tid var en frekvent besökare, kunde man läsa följande recension av filmen:


Betyg:

Det finns inte någon film i hela världen som gör mig så frustrerad och sorgsen som den här... detta handlar om icke-kärlek... om att inte våga älska... eller våga låta sig bli älskad...
Den smärtsammaste film jag sett... snacka om att slösa bort livet på idiotiska ideal, säger jag bara...

Jag håller med.

5 kommentarer:

Christina sa...

Ja, det där är en film som gör djupt intryck, jag minns nästan varenda scen.
Den är smärtsamt sorglig.

Elisabet. sa...

Christina: och jag vet nästan ingen film där jag tycker att skådespeleriet är så magnifikt. Särskilt Emma T:s.

Elisabet. sa...

Christina: och jag vet nästan ingen film där jag tycker att skådespeleriet är så magnifikt. Särskilt Emma T:s.

Sven Teglund sa...

Jag tror jag skall sätta på inspelning. Även om jag sett den ett par gånger, den är suverän.

Visst är det konstigt att de ofta sänder de bra filmerna alltför sent?

Elisabet. sa...

Sven: ja, jag fattar inte hur dom tänker ...? Men vilken bra film det är.