fredag 17 december 2010

Idag ...


på väg till jobbet i ystad - eva på frösön höll i penseln -


sjutton år var jag

bertil hellgren på arbetsförmedlingen

hade hjälpt oss med sommarjobb

det var klasskamraten eva och jag själv

en hel sommar som konsumkassörskor

på hisingen i göteborg

vi åkte spårvagn

levde på barnmat i burk

och ibland räkost i tub

jag hade storlek 34 på mina byxor

och var vettlöst nervös den första arbetsdagen

lediga dagar åkte vi till näset

och badade i saltstänkt hav

- helt olikt sötvattnet där hemma -

"så roligt att du trivs med jobbet?" sa mamma

det var före mobiltelefonernas tid

fyrtio år senare

ska jag på anställningsintervju

byxstorleken är inte längre 34

och det var länge sedan jag åt räkost på tub

men helt lugn känner jag mig

- i alla fall nu -

tre timmar före utsatt tid

det får bli som det blir

tänker jag

7 kommentarer:

Tankevågor sa...

Lycka till Elisabet! <3

Torun sa...

Lycka till! Hade ju varit så bra med bla läget på butiken.

pralinen sa...

Lycka till, håller tummarna...

bettankax sa...

Håller tummarna!!

baratradgard sa...

Lycka till!!!

(Räkost på tub är väldigt mycket 70talsminne för mig också...)

Anonym sa...

Lycka till
Fru Grå

UllaMona sa...

Lycka till!