lördag 19 februari 2011

Landet Halland ...


Har jag inte gjort annat under den här tiden som gipsad och justerad, så har jag i alla fall varit utomhus hur mycket som helst.

Och idag gör pv mig sällskap.

Vi tar vägen förbi Fabrikör Johanssons nybygge; tre våningsplan (tack och lov kommer där att finnas hiss) och det liknar mer ett hyreshus än ett sommarhus.


Bara en bit därifrån finns en av Fabrikör Johanssons grannar.

Det huset (som endast brukas sommartid) är av det mindre slaget och den vackra stenmuren hör till tomten.


I vanliga fall.., kan man gå här nerför branten.

Nu har stigen förvandlats till rena rodelbanan och vi väljer i stället småstigarna (upptrampade av islandshästarna sommartid) längs åsen.


Ser ni paret som går lite t.v på bilden?
Vi mötte dem senare; ett äldre par från Kvibille, inte långt härifrån.
Detta var premiär för dem, Stensjö, alltså.
Tillsammans stod vi och spanade mot himlen.
"Såg ni? Det var vildgäss ..!" sa kvinnan och log.


Då ser det ut så här
, när man vänder blicken mot havet.

Det är varmt där uppe på åsen och prick hela tiden går jag med blicken mot marken; livrädd att än en gång dråsa i backen.

Vi hittar ett kranium från vad vi tror är ett rådjur .., och den där outsägligt vackra stenen som jag hittade förra gången, får nu följa med hem .., ja, den vilar i min kappficka.
(Rökkvarts, upplyste herr Bodin mig att det var ...).

I morgon ska jag ta hem kraniet och koka det rent.

Sånt är intressant, tycker jag, och en bra stund står vi och tittar på tanduppsättningen som är så precis och så icke-sliten; säkert är det ett ungdjur som måhända har dukat under av svält, eller tagits av räven?


Och så ner mot båthamnen till.


"Tror du att isen håller ...?" undrar pv och går ut på bryggan.

Motljuset gör att man kan tro att det är skymning på gång.

Det är det inte; det är soligt och fint och en alldeles underbart vacker lördag i februari.

Och nu har lakanen torkat!

8 kommentarer:

Christina sa...

Så häpnadsväckande vackert ni bor! Hur långt har ni till havet?

Tänk att ni har barmark, det ser ju ut som början av maj.

Den där stenmuren var allt bra trevlig, den som hörde till det mindre huset om jag säger så ;-)

Elisabet. sa...

"Hur långt har vi till havet ..?" frågar jag pv.

"300 meter kanske?" säger han.

Det tar väl sex, sju minuter att gå till stranden - som inte är nån hundrapoängare -, men vackert är det.

Bloggblad sa...

Så himla vackert! Och ingen snö... här kommer det ideligen ny snö, men i dag när solen lyste och jag pulsade fram så svetten rann, var det himla vackert. Nästan så att jag förlät kung Bore. Det droppade från taket på ladan som jag gick förbi... dagsmeja!

Anonym sa...

Hej där nere i Stensjö. Barmark det dröjer nog innan vi får här i Värmland. Kom ca 40 cm ny snö för en vecka sedan och idag har vi haft mellan 15-20 minus, men SOLEN har varit framme så kaffet kunde ha avnjutits mot en röd lagårdsvägg men det blev andra sysslor som tog överhanden. Snart har vi sportlov och då kan det bli en utomhusfika. Må så gott med dina fina bilder längtar jag ner mot Halland och jag kan verkligen se framför mig var ni tar era promender./ Eva I Värmland

Rogarden sa...

Jag håller med alla andra...Ni bor så storslaget! Men själv har jag faktiskt hämtat långfärdsskridskorna idag, så nu skall det bli åka av på Kalmarsund.

Anonym sa...

Vilka fantastiska bilder du har tagit. Kram Fru Grå

Anonym sa...

Verkligen skillnad mot häromkring!

Här höga snövallar längs vägarna och snön ligger djup.
Vinter så det förslår.
Kallt likaså.
Vänern frusen långt ut så isbrytarna får jobba.

Vi bor i ett avlångt land även om det inte är så långt mellan oss.

Turtlan

Elisabet. sa...

Till alla(det är inte lätt att skriva med gipsad hand, ni får hänga med på ett svar): ja, här är fantastiskt kärv-vackert, nästan så att jag tappar andan mellan varven!
Skåne är mjukare; mer inbjudande .., men detta är på ett annat vis och också fint.
Ingen snö ..., men - 12 nu på morgonen.