onsdag 29 juni 2011

Morgonstund ...



Sitter på stentrappan och dricker morgonkaffe.

En trekant hönökaka i ena handen.

På gräsmattan ligger sigge nilsson och gonar sig.

I mitt knä: Dagens Nyheter.

Denna ständiga källa till glädje.

"Behöver vi verkligen en morgontidning ..?" sa pv, som läser fritt på jobbet.

Jo, det behövs.

Och medan pElle tigger om en bit påläggsslinka, läser jag om mannen som nu fyller 80 år, herr Zioma Zubicky - det är han som är på bilden -.

Det var den mannen, han som hade suttit i koncentrationsläger, som jag kontaktade och frågade om han kunde tänka sig att komma till Malå och för skolelever vittna om vad som egentligen hände, då på 40-talet.

Alldeles tydligt minns jag hur jag satt vid telefonen och snurrade på nummerskivan .., allt utom den sista siffran ..., och så ..., letade jag rätt på modet, slog den sista siffran ..., och herr Zubicky svarade i andra änden.

Kunde han möjljgen tänka sig ...?

Det kunde han.

Och jag tänker på Carl-Olof Sjölund, min f.d. lärare, som hjälpte mig att ordna reseersättning och annat till herr Zubicky och jag fylls av värme över denne Carl-Olof som inte längre är i livet.

En morgontidning är ren och skär glädje.

Och igår läste jag om Greklands öde och äventyr och om korruptionen som är så utbredd och om skatterna som ingen vill betala och om statsanställda som går i pension vid femtio års ålder!

Är det underligt att landet står på randen till konkurs ..?

Det är vad jag tänker.

På sid. 43 läser jag en insändare med rubriken "Låt pensionärerna slippa tv-licensen".
Radiolicensen också.

Och på sid.41 finns en bild på Träsksångaren, en fågel från Sibirien som nu är på celebert besök i Jämtland.

Larmet har gått!

"Härskådande ornitologer över hela landet lämnar allt och drar iväg 100 mil norrut utan att tveka för att få ett guldkryss för en sällsynt art", står att läsa.

Och nu ska jag ta ett förmiddagsdopp, innan det är dags för arbete.

6 kommentarer:

Rexxie sa...

Självklart behöver man en morgontidning...

(fast tre stycken (DN, SvD och VLT) som jag har just nu är kanske lite overkill)

Elisabet. sa...

Och vilken tycker du bäst om?

Mian sa...

Nån träsksångare skall vi inte åka och titta på, ifall om att du undrade... :-)

Anitha sa...

påläggsslinka ???? Vad ger du egentligen katten??? ;-)

Elisabet. sa...

Mian: tänk, det trodde jag ,-)

Anitha: ja, ger du aldrig din fågel något gott? Han fick en liten, liten, liten kantbit och tackade snällt.

Elisabet. sa...

Anitha: hahaha .-., nu ser jag ju .-)