söndag 25 december 2011

Efteråt ...



... tänker jag på gårdagkvällen hos Sonja och Gösta i Halmstad.

På bilden sitter Roger och Gösta i soffan och tar igen sig.

Och det blir prat om julfirande i England kontra Sverige och Rogers mamma Judith ringer och pratar med Gösta och jag faller nästan baklänges av förvåning när jag hör den snart 80-årige Gösta prata engelska som hade han aldrig gjort annat!

Min pappa, född 1910, gick i sexårig folkskola och läste sedan vidare genom någon Hermodskurs och så på skogsskolan i Hällnäs, men några engelska lektioner var det aldrig fråga om och allt han kunde säga på engelska var "yes box, all right".

Thomas pappa, Viking, kunde ungefär lika mycket engelska .., han kunde säga "Nev-Jårk" och "Wåschington" och så spelade han i sin ungdom i bandet "Dö hot båjs".

Det är väl därför förstås, som jag blir så förvånad när jag hör Gösta - på ett så lättsamt sätt - prata engelska med den för mig okända Judith.

"Men pappa har läst tyska och franska också ...", säger hans dotter Mia, kusin till pv.

Och jag tänker också på Judiths son - Gösta och Sonjas måg "Rådjör"(men inte Moore) -, som är hantverkare och har arbetat hårt och nu är totalt slut på och nästan somnar i soffan, eller faktiskt gör det, ja, efter den överdådiga middagen.

Tar sig en tupplur gör även lilla jack-russelmadamen Alice, som lägger sig mellan Roger och Gösta.


Sen blir det juldagsmorgon och min huvudvärk som varit en trogen följeslagare i mer än en veckas tid, blommar ut rejält.

Det gör även förkylningen!

Tre gitarrer står och dammar igen i lillrummets hörn.
Ibland händer det att harry råkar putta till dem och detta gör honom alltid så rädd; just själva dunsen och ekot från själva gitarrlådan.


Och halv nio tar pv bilen och susar iväg till Flygstaden och köper en platt-tv och en ny dvd-spelare!
Ååå, sicken lycka!

SVT 1 får vi in på en gång, men sen tar det stopp och tack och lov ringer AP och säger att "men kontakta Telias support!" och då gör vi det och en alldeles underbart vänlig ung supportkvinna lotsar oss fram till alla kanaler och halleluja, så lyckliga vi blir!

Inte är tv-apparater vackra inte .., svarta och iskalla, men bilden är fin!


Julgranen togs in på julaftonens kväll.
Den är liten, tät och fin, med upprättstående grenar.


Efter tv-inköpet vankas frukost.
Efteråt diskar pv och själv far jag runt med dammsugaren.


Huvudvärken motas i grind med Ipren.


Vinst 75 kronor på en av mina tre trisslotter!
Tre nya lotter blir det nu.


Och jag tänker på hur rar Ulrika i Västmanland är.
Var sitt par stickade sockor har hon skickat till oss i det gula huset!
Varma .., goa .., sköna!


Och var gång jag passerar kylkskåpsdörren ser jag bilden av en ung harry och lilla Alice .., det är när hon var här i somras och i timmar lekte dom ute på gräsmattan och nere vid havet!

Bilden togs av Alice matte Mia och längst uppe till höger står skrivet: "When harry met Alice".

Tänk, att jag blir glad av sånt .., det är väl vad jag tänker på en dag som denna .., juldagen år 2011.

Och ni har väl inte missat pv:s film om Julabadet i Haverdal lite längre ner på sidan!
Jag tycker att det blev så himla bra!

4 kommentarer:

SoF sa...

Självklart ;) har jag inte missat julbadarna.
En den-gjorde-mig-glad-film!

För oss väntar nu en kort biltur till en gammal men pigg far - en packad kaffekorg får följa med (innehållande världens godaste rulltårta bakad av svärmor) och äldste sonen är också medpackad i bilen.
Maken och sonen skall bistå min 87:årige med diverse datajobb(!).

Vi är så imponerade av att han vid ca 80 års ålder började att hantera en dator, och nu några år senare både mailar, kollar in Google och skaffar information om allt möjligt och spelar på ATG via nätet.

Trots ansenlig ålder har han inte förlorat sin nyfikenhet och viljan att lära sig nya saker.
Något att hoppas på för egen del...

Varma juldagshälsningar och God fortsättning till er i gula huset!!

Tuvstarr sa...

Önskar er alla en riktigt GOD JUL!

Leina sa...

God Jul på er... Ni verkar ha haft en riktigt bra jul... =)

Elisabet. sa...

SoF: helt fantastiskt är det att läsa om din pappa, ja, jag ropar till pv (som lagar till fisksoppa, jag fryser och ligger på soffan iklädd anoraken) att nu ska du få höra .., och så högläser jag om din pappa!
O t r o l i g t.
Gösta, som snart är 80, har länge pratat om detta att skaffa sig en dator och å, sicken glädje han skulle ha av en sån!

Tuvstarr och Leina: ja, men God Fortsättning på julen till er båda!